Annons: Fojo
Från vänster uppifrån: Boine Gepertz (Gota Media), Lennart Foss (NTM), Sture Bergman (VK Media), Per Bowallius (Mittmedia) och Johan Hansson (Stampen).

Så agerar lokaltidningarna när digitalmomsen sänks

Sedan i tisdags finns det inget som hindrar att riksdagen fattar beslut om en sänkning av digitalmomsen. Men vad innebär det här för Sveriges lokaltidningar? Medievärlden har frågat fem koncernchefer vad effekten skulle bli.

I tisdags kom beskedet att EU:s finansministrar – efter många om och men – träffat en överenskommelse om nya momsregler. I dag är momssatsen på digitala produkter som böcker och tidningar 25 procent medan momssatsen på tryckta medier är 6 procent. Men de nya reglerna gör det möjligt för Sveriges riksdag att fatta beslut om att jämna ut den här skillnaden.

NTM:s koncernchef Lennart Foss välkomnar beskedet:

– Det är väldigt positivt och något vi väntat länge på. Nu är det bara att hoppas att riksdagen agerar så snabbt det går. Den goda journalistiken behöver det.

Han ser de nya momsreglerna som en viktig signal om att man behandlar den digitala journalistiken på samma sätt som den analoga.

Men huruvida en förändrad momssats möjliggör en sänkning av priset på de digitala prenumerationerna vill Lennart Foss inte kommentera i dagsläget.

– Jag tror att vi ska vänta med den typen av spekulationer tills dess vi vet vad som sker i Sverige framåt.

Men skulle det kunna innebära att ni kan göra redaktionella satsningar och anställa fler journalister?

– Alltså även om man inte skulle göra någonting med prissättningen av de digitala prenumerationen så är det enstaka miljoner vi pratar om. Och jag kan konstatera att de företag som befinner sig i medievärlden i dag behöver de där pengarna. Men som sagt, det är för tidigt att säga exakt vad en sänkning faktiskt innebär innan vi vet om den får genomslag i praktiken.

Johan Hansson, vd och affärsområdeschef på Stampen Media, tycker också att det är positivt att EU:s finansministrar enats i frågan om digitalmomsen:

– Det här kommer både att gynna nyhetskonsumenterna och oss som jobbar med journalistik och nyhetsmedia.

Det eftersom en sänkt digitalmoms ger ökade möjligheter att bedriva en bra lokaljournalistik, enligt Hansson.

Fokus nu kommer att ligga på att förstärka journalistiken. Någon justering av priset på de digitala prenumerationerna är därför inte att vänta, enligt Johan Hansson.

– Men en sänkning av digitalmomsen kommer att betyda att det blir ett tillskott, vilket är oerhört välkommet i denna omställning.

Han framhåller vidare att det är av stor vikt att politikerna nu agerar snabbt.

– Oberoende av vilken regering det blir i höst hoppas jag verkligen att man kan enas om en sänkning så att beslutet tas med redan i höstens budget.

Sture Bergman, vd och koncernchef på VK Media, ser EU:s öppning för en sänkt digitalmoms som väldigt viktig eftersom det förändrar förutsättningarna på ett område där mediehusen ser växande intäkter. Han framhåller TU:s lobbying på området som särskilt viktigt:

– Jag är jättetacksam för allt arbete som TU och systerorganisationer i Norden och Europa har gjort för att lyfta frågan.

Vad innebär det här beskedet för er?

– Det innebär att vi inte behöver fundera på eller ta hänsyn till momskonsekvensen jämfört med den tryckta tidningen. Lönsamheten för de digitala produkterna är i dag betydligt sämre eftersom vi känt att vi måste ha en marknadsprissättning.

Med anledning av det är det inte heller aktuellt med någon prissänkning på de digitala prenumerationerna på VK Medias titlar.

– Eftersom vi satt priserna utifrån hur det ser ut på marknaden har vi inte möjlighet att göra någon monumental prisjustering. Tvärtom behöver vi alla marginaler vi kan i dag för att kunna fortsätta göra bra journalistik. Men över tid kommer en sänkt digitalmoms att påverka exempelvis bemanningen på redaktionen, säger han.

Gota Medias vd Boine Gepertz tycker det är positivt att ett hinder för den digitala omställningen försvinner.

– Nu gäller det bara att Sveriges riksdag hanterar denna fråga skyndsamt.

Han tror inte de kommer att sänka några priser. Däremot kan det få stor betydelse för intäkterna på längre sikt.

– Vi har ju inte en lika stor andel digitala prenumeranter som en del andra koncerner men vi ser en stark tillväxt så det blir en viktigt fråga framåt för oss.

Mittmedias vd Per Bowallius tycker att EU:s besked är på tiden:

– Det är helt orimligt att vi ska ha olika momssats på papper och digitalt. Jag hoppas nu att riksdagen, oavsett regeringsalternativ, snabbt kan processa frågan och säkerställa att vi får effekt av sänkt digitalmoms in i 2019.

Vad innebär det för er?

– Mittmedia har sedan flera år tillbaka haft en tydlig strategi mot helt digitala produkter och de senaste åren har avsevärda investeringar gjorts i denna anda. Sänkt digitalmoms bidrar till möjligheterna att fortsätta hålla tempo i vår digitala utveckling samtidigt som vi upprätthåller våra journalistiska ambitioner.

Tror du att ni kommer ni att sänka priset på era digitala prenumerationer?

– Vi har i dag priser på våra digitala produkter som ligger klart under priset på våra pappersprenumerationer. En sänkning av digitalmomsen bidrar till möjligheterna att fortsätta hålla tempo i vår digitala utveckling samtidigt som vi upprätthåller våra journalistiska ambitioner.

Kan det innebära att ni kan göra redaktionella satsningar och anställa fler journalister?

– En sänkning av digitalmomsen ökar möjligheterna för oss att fortsatt finansiera våra journalistiska ambitioner och med kraft fortsätta driva redaktionella utvecklingsinitiativ.

Läs också

Svenska medieaktörer välkomnar EU:s öppning om digitalmomsen (2018-10-03)

Jeanette Gustafsdotter: Sänk digitalmomsen redan i höst (2018-10-02)