Thomas Mattsson, chefredaktör och ansvarig utgivare Expressen. Foto: Anna-Karin Nilsson

Mattsson om Expressens kommande plusmodell

En lansering av Expressens plusmodell är planerad i närtid. Tidningens chefredaktör och ansvarige utgivare, Thomas Mattsson, berättar mer: "Ingen vågad gissning att vi tittar en del på Aftonbladet".

Expressen kommer inom kort att lansera en betalmodell på sajten. Johanna Odlander, tidigare chef för sociala medier-redaktionen, leder arbetet med betalmodellen i nära samarbete med analys- och marknadsavdelningen som leds av Josefina Rickardt.

– Just nu träffar vi olika aktörer som lyckats bra eller kanske mindre bra med liknande satsningar, samtidigt som vi utvecklar de tjänster som ska lanseras, berättar Expressens chefredaktör och ansvarige utgivare Thomas Mattsson.

När ska den sjösättas?

– ”I närtid” brukar man svara på sådana frågor.. Men jag tror att det vore oklokt att vara för specifik med tidsplanen, vi behöver inte informera våra konkurrenter om våra strategier. Med det sagt, så tror jag kanske ändå att Aftonbladet, Dagens Nyheter, Dagens industri och Svenska Dagbladet välkomnar att också Expressen ska ta betalt. Som branschföreträdare har vi ju alla haft ett intresse av att öka tidningarnas digitala konsumentintäkter, däremot har vi haft lite olika förutsättningar tajmingmässigt.

Varför tror ni på en lansering av en plusmodell just nu?

– Vi har en kraftigt räckviddstillväxt och har nu 48–49 procent av publiken mobilt i konkurrensen med Aftonbladet. Vi vill inte äventyra den annonsaffär som räckvidden möjliggör, Expressen har ökat de totala annonsintäkterna fem år i följd, men nu tror jag att det ett bra tillfälle att ta betalt för den journalistik som vi vinner så många priser för.

Under arbetet med framtagandet av plustjänsten har man blickat åt flera håll.

– Här finns det ju en rätt etablerad modell att dra nytta av om man kollar lite närmare på tyska Bild, danska EkstraBladet, norska VG och Dagbladet, finska Iltalehti eller för den delen Aftonbladet. Alla dessa betaltjänster heter för övrigt just ”Plus” i olika former.

Thomas Mattsson vill inte kommentera vad tidningen planerar att lägga sig på för prisnivå.

– Johanna och Josefina skulle inte bli så glada på mig om jag började prata runt i Medievärlden om vår prissättning, så jag vill helst invänta det arbete som de gör tillsammans med medarbetare och konsulter innan vi går ut med några siffror. Men det finns också mycket kunskap inom News: Peter Wolodarski driver DN:s arbete med läsarintäkter själv, så bara två våningar ner finns erfarenheter.

Vilka likheter respektive skillnader har den med Aftonbladets plustjänst?

– Historiskt har kvällstidningsmarknaden erbjudit olika produkter som ändå förenas i ungefär samma utgivningsperiodicitet, samma deadlines, samma format på huvudtidningar och magasin och inte sällan en likartad prissättning. Så det är nog ingen vågad gissning att vi tittar en del på Aftonbladet, som jag tycker har varit jätteduktiga med att etablera en betalmodell.