Tidskrifter. Foto: Linnéa Kihlström

Här är nomineringarna till Tidskriftspriset 2018

Nu är alla nomineringar till årets Tidskriftspris släppta. Här är samtliga:

ÅRETS JOURNALIST

Åsa Erlandsson, Svensk Polis
Med nyfikenhet, driv och stor journalistisk integritet är hon en nyskapare i den svenska fackpressen. Hon skriver om en av vår tids mest omtalade yrkesgrupper. Rafflande, utan att vara spekulativ. Med stort hjärta, utan att fjäska. Och dessutom med stilistisk höjd – tex om ett barns ”lågstadiearmar” – som försöker skydda mamma när pappa slår.

Matilda Gustavsson, DN Lördag
En intervjukonstens mästare – vars genomträngande porträtt tar sin genre till nya höjder. Ingen lämnas oberörd, inte heller de som låter sig intervjuas. Matilda Gustavsson på DN Lördag låter oss komma nära, med vår tids viktigaste samhällsfenomen som pockande fond.

Leif ”Honken” Holmkvist, Resumé
En nyhetsjägare som outtröttligt och med integritet avslöjar spelet i tredje statsmakten. En analytiker av sin egen bransch som gräver i årsbokslut utan att det verkar svårt. En slitvarg som alltid får rätt. En lifetime achiever.

Linnea Nilsson, Horisont
Med imponerande bredd, hög arbetskapacitet och minutiös omsorg om detaljer vidgar hon horisonterna för den lokala journalistiken. Försvarsfrågor, kulturbråk, flyktingöden och möten med helt vanliga öbor – Linnea Nilsson på det gotländska nyhetsmagasinet Horisont behärskar alla discipliner.

 

ÅRETS TIDSKRIFTSEVENT

Betonggalan, tidskriften Betong
Betonggalan lyfter på ett professionellt sätt sponsorerna med ”The Concrete Show” och nutida viktiga ämnen för branschen såsom att nå målet 50/50 kvinnor/män samt branschens uttalade mål att sänka koldioxidavtrycket med 50 % inom fem år. Hatten av för Betonggalan som förenar nytta med nöje och dessutom en bra vinst.

Elle Decoration Swedish Design Award 2018, Elle Decoration
Ett pris som kombinerar den internationella arenan med hemma hos känsla. Ett etablerat koncept som är integrerat med varumärket, tidskriftens innehåll, läsare och annonsörer. I år lyftes evenemanget ytterligare av bl a ett stort antal läsarröster och det nya priset Årets Inspiratör.

Journalistik och MIK i praktiken, Blankspot
Blankspot har gjort det många mediehus pratar om; förbättrat förståelsen för demokratin och journalistikens roll genom ett skolpaket för elever, lärare och föräldrar. Projektet är seriöst, mycket ambitiöst utan att bli pretentiöst. Hittills har 1200 elever deltagit. Angeläget och imponerande!

Årets mama, mama
Årets Mama är inte bara ett event utan ett helt koncept som lyckas få en enorm genomslagskraft och spridning bland annat via alla de nominerades sociala kanaler. Detta koncept är ställningstagande, engagemang, flärd och smart kommersiell paketering i ett. Årets Mama lyfter både varumärke och affär!

 

ÅRETS AD

Lotta Bergendal, Coop Mer Smak
Hon får stressade småbarnsföräldrar såväl som miljö- och trendmedvetna matintresserade att längta efter nästa nummer. Med ett varmt och lekfullt tilltal förmår Lotta Bergendal oss läsare att vilja spara en kundtidning.

Jenni Carström, Filter
Filter har genom åren inspirerat många andra magasin med sitt utryck. Det skulle ha varit lätt att stanna där men Jenni Carström har tagit formen in i 2018 med sitt direkta tilltal, sina skojiga lösningar och uttrycksfulla omslag. Plötsligt sticker Filter ut i tidningshyllorna och man behöver inte längre känna till tidningen för att vilja köpa den. Vi ser ett helt nytt självförtroende.

Joakim Kullmer, King
Han har tagit glossymagasinets förpackning till en internationell nivå. Det är stilrent utan att förlora det kommersiella tilltalet. Vi vill genast hoppa ombord på omslagsstjärnan Björn Gustafssons båt.

Angelica Zander, Big Game
Ett bra magasin talar inte bara till de redan invigda. Angelica Zander lyckas få jakt att handla om så mycket mer än att döda ett djur. Vi hänförs av fotot, illustrationerna och rytmen och finner oss plötsligt mitt i ett vilt äventyr på dimhöljda polska fält, under havsytan i Nordnorge eller bland kvinnliga jägare i Japan.

 

ÅRETS OMGÖRNING

Accent
Allt är vässat: bildspråk och repro, typografi och struktur. Nu ser man hur bra det journalistiska innehållet är. Nya Accent guidar med lätthet läsaren genom tidvis tunga ämnen. Formen är öppen, tydlig och positiv. Nykterhetsrörelsen har minskat på pekpinnarna och trimmat trendkänslan och blivit en folkrörelse på riktigt.

Hundsport
har kopplat loss och gått från interntidning om hunduppfödning till en tidning för alla som gillar hundar. Tidningen har tagit ett grundläggande grepp på sin målgrupp och berör nu hundägaren, relationen till hundar och hundens nytta i samhället. Tilltalet är positivt och redesignen genomarbetad och grundlig.

Magasin B
Förvandlingen är enorm. Från inåtblickande Brofästet till livsbejakande Magasin B. Det nya konceptet lyfter med respekt och formsäkerhet ett tungt ämne. Magasin B lyckas spegla livet med bröstcancer på ett positivt sätt. En tidning läsaren kan tänkas vilja spara och läsa om och om igen. Extra plus till den diskret fyndiga logotypen.

Motor
Äntligen en biltidning för hela familjen. Tidningen Motor har gjort en resa mot en bredare målgrupp. Redaktionen har lyckats med sin föryngring och breddning. Klimatfrågan, familjesemestern och bilglädjen speglas alla i det nya konceptet. Inriktningen är varm och instruktiv, formspråket vägledande och tydligt.

 

ÅRETS DIGITALA TIDSKRIFT POPULÄRPRESS

Baaam
Baaam nominerades 2017 och finns med bland de nominerade även i år. Baaam fortsätter nämligen att utveckla sin digitala kreativitet. Ta bara bildbanken som exempel. I Baaams bildmanér är inkludering en självklarhet – och bilderna finns dessutom tillgängliga för fri redaktionell användning via Baaams sajt. Inför valet 2018 hade Baaam också ett spännande samarbete med Svenska Dagbladet, där en gemensam valredaktion bevakade de viktigaste valfrågorna för unga kvinnor.

Expo
Expo står för viktig granskande journalistik i en tid när nazister marscherar på svenska gator. Expo är dessutom mer än så, nämligen en trovärdig faktabank. Stiftelsen Expo lanserade sin nya sajt i april. Det som sticker ut extra är faktabanken Expo wiki, innehållande fördjupande artiklar och ett lexikon över högerextrema och rasistiska symboler. Syftet med sajten är att den ska fungera som resurs för rättsväsende, lärare, elever, politiker, journalister och allmänheten, och det präglar tydligt den digitala produkten.

KPwebben
Kamratposten har under 125 års tid varit en god vän till alla barn. Nu går framgångssagan vidare även i en digital kontext via KPwebben. Sajten har fått en ny form och via formuläret ”Skriv till KP” kommer det in cirka 2 000 läsarmejl varje vecka. Barn kan vara extra utsatta i en digital miljö, men på KPWebben kan de känna sig trygga utan reklambudskap och utan hets och mobbning. KPWebben är både rolig och lärorik.

The Local
För bara något år sedan var engelskspråkiga The Local en relativ okänd sajt för allmänheten i Sverige. Utvecklingen det senaste året är imponerande. Det märks inte minst på hur ofta The Local omnämnts i svensk och internationell press den senaste tiden. Inte minst när det gäller den alltid lika omtalade Sverigebilden är The Local en viktig nyhetsförmedlare. Journalistiken har gett avtryck i djupgående reportage som ”Sweden in Focus”-serien, där bland annat avslöjandet om Solna-domen blev en nyhet som spreds i alla medier. The Local är starkt journalistiskt och har på ett imponerande sätt utvecklat sitt digitala koncept genom en betalmodell och interaktion med publiken.

 

ÅRETS DIGITALA TIDSKRIFT FACKPRESS

Arbetsvärlden
Initierat och intressant innehåll i kombination med helt ny, snygg design gjorde att Arbetsvärlden stack ut i sitt segment under förra året. Läsarna och vi gillar den ambitiösa satsningen skarpt.

Chef
Med en snygg sajt och ett starkt premiumerbjudande sätter denna trotjänare standarden för hur man både levererar mervärde till sina läsare och paketerar det på ett klockrent sätt. Digital utveckling och ett tydligt målgruppstänk har visat sig vara ett ledande koncept.

Market
Digitaliseringen ritar om kartan för många branscher. Få av dessa har dock en lika vass och initierad guide som detaljhandeln har i Market.se. Med sitt breda erbjudande levererar de tydlig affärsnytta till sin målgrupp.

Skolvärlden
En redan stark sajt har vässat sig ytterligare och vi gillar resultatet. Skolvärlden är kunnig, ambitiös och driver på utvecklingen för vad en organisationstidskrift kan göra digitalt för sin målgrupp. Att läsarna dessutom strömmar till i rekordfart är ett kvitto på att Skolvärlden är på rätt spår.

 

ÅRETS GREPP
Baaam & SvD Valet 2018
Genom en otippad allians tog nystartade Baam ett grepp om den politiska journalistiken för en ung kvinnlig målgrupp. Tillsammans med rutinerade Svenska Dagbladet bildades en gemensam redaktion, ett nytt formspråk skapades och journalistiken vitaliserades.

Breakits influencergranskning
Ett nischat ämne, en relevant granskning och ett effektivt dagboksformat. Genom att själva bli en del av fenomenet tar Breakit ett nytt grepp och visar hur enkelt det är att fejka en Instagram-stjärna och hur den nya digitala ekonomin fungerar i praktiken.

Kommunalarbetarens Novellbok ”Det här får de inte på banken”
För att med ett enkelt men begåvat grepp med stark lyskraft, ha synliggjort olika hjältar. En bok som för läsaren rakt in i vardagens utmaningar vid dödens sida på neurokirurgen, bland ponnyungar på ridskolan och in i bussgaraget på Södermalm.

Tidningen Lantmannens maltkornsmästare
Här är greppet som fått korn på vad som händer på fältet. Lantmannens tävling lyckades lyfta en undanskymd gröda och engagera läsare, annonsörer, redaktion och experter. Sommartorkan var en utmaning, men idén har alla förutsättningar att växa.

 

ÅRETS MEDIESÄLJARE
Ida Antebro, Aller media
En talangfull säljare som lyckats med bedriften att leverera koncept med levande varumärken integrerade i förlagets alla kanaler. Personen har genom tålamod, energi, kunskap och fantasi levererat högt över sin budget.

Anna Hansson, KIT
Hon är en trovärdig, trygg och leveranssäker lagspelare som med ett högt engagemang parat med gedigen erfarenhet alltid sätter kundens bästa i fokus. En fullvärdig konsult med ett brett spektra kunder, proffsig uti fingerspetsarna och uppskattad av såväl kunder som mediebyråer.

Joakim Lind, Bonnier Magazines & Brands
Genom att kombinera affärsmannaskap med kreativitet och dessutom agera som en verklig teambuilder, har denna säljare byggt upp ett unikt förtroende hos sina kunder när det gäller att skapa långsiktiga och integrerade konceptaffärer.

Alex Simonsson, Allt om Husvagn & Camping, SB Media
En duktig, självgående och driven säljare som har imponerat genom bedriften att ha lyckats vända försäljningssiffrorna för en väldigt nischad produkt och målgrupp. Helt enkelt en stjärna.

 

ÅRETS OMSLAG

Damernas Värld nr 7 2018
Varför krångla till det när klassisk estetik, grafisk lekfullhet och skön balans kan räcka långt. En färgklick som stack ut i hyllan och markant lyckades öka intresset hos en mycket svårflirtad målgrupp.

Filter nr 63
En riktigt vass parodi på en högaktuell företeelse, en smart bildlösning präglad av humor och tydlighet. Ett omslag som väckte läsarnas nyfikenhet och gav en rejäl försäljningsökning.

Fokus nr 19 2018
Med kraftfullt uttryck och fyndig rubrik bryter tidningen ett tabu. På 1 sekund fattar läsaren innebörden, dramatiken, aktualiteten och det oerhörda kring ett ämne de flesta duckar för.

Ottar nr 1-2 2018
Modern men inte exkluderande. Snygg utan att vara insmickrande. Vågad men inte osmaklig. En nischad tidskrift med ett kommersiellt anslag som gör det svåra tillgängligt och som vågar gå på djupet med ytan.

 

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS PRINT

Coop Mer Smak
Det här är tidningen som ger vad den heter. Mer Smak får läsaren att vilja höja sig över falukorven både kulinariskt och klimatmässigt. Med enkla råd, inspirerande recept och med en tilltalande utformning kan den mest inbitna köttälskaren gå igång på en rotselleri.

Jusektidningen Karriär
När Jusektidningen Karriär vässar sig digitalt lyckas man samtidigt ta vara på de unika möjligheter som papperstidningen erbjuder. Med begåvad grafisk framställning och en trygg design engagerar, förklarar och vägleder tidningen sina läsare i aktuella ämnen.

Ottar
1933 startades Ottar för att lyfta de sexualpolitiska frågorna. I dag behövs den mer än någonsin. Tack och lov är den snart 80-åriga tidningen osedvanligt pigg.
Den namnkunniga redaktionen levererar ett lika snyggt som angeläget magasin.

Skolvärlden
Tidningen lyckas ta tag i de brännande frågorna och skapa journalistik som är relevant och intressant för alla – inte bara de som har skolan som arbetsplats. Med publicistisk nyfikenhet och oberoende som ledstjärna levererar man fördjupning och förklaring av yppersta klass.

 

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS PRINT
Filter
Med en hög ambition tillsammans med en utvecklad känsla för form och berättarteknik sätter Filter ofta egna spår i journalistiken. Under året har redaktionen gjort ett stort och ibland omdiskuterat avtryck som har breddat intresset för de frågor som tas upp. Filter är ett salt i samtiden.

Hembakat
Hela Sverige bakar – vilket magasinet Hembakat gör utmärkt och användbar journalistik om. I det vinnande receptet finns allt från lyxbakelser till vardagsfrallor. Kopplingen mellan pappersversionen och den ständiga digitala kontakten med hembagarna lyfter varumärket.

Modern Psykologi
Ny teknik och sociala medier har skapat en tid där det är mer komplicerat än någonsin att vara människa. Modern Psykologi reder ut varför vi – och andra – uppför oss som vi gör. Tidningen lyckas med konststycket att förvandla vargtimmens grubblerier till allmänbildande och relevant journalistik.

Runner’s World
Med en spännande mix av tips, guider, reportage, samtidsbetraktelser och krönikor, finns här inspirationsläsning för alla – oavsett om du är nybörjare i spåret eller van ultralöpare. Redaktionen lyckas också att med smarta grepp anpassa det globala varumärket till Sverige, och göra en lokal version som osar löparkärlek.

 

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT
Kzine
Kungsholmens gymnasium, Stockholm
Tidningen visar på följsamhet mot läsarnas vardag och behov av innehåll på alla plattformar. Med trygg förankring i elevernas vardag sneglar redaktionen också utåt mot världen med ett tilltal som känns internationellt och världsvant.

Latin Lover
Södra Latin, Stockholm
En tidning som bubblar av kreativitet och där en stark grafisk form och illustrationer lyfter innehållet. Den lever med sina läsare och tar dem på allvar även när ämnet är svårt. Latin Lover är inte rädd för att med ambition och attityd kräva plats.

Schilldringar
Schillerska gymnasiet, Göteborg
Med glimten i ögat och ett personligt tilltal blandar tidningen svåra identitetsfrågor med självdistans och humor. Tidningen ger läsaren lust att dyka in i gemenskapen och delta i en inbjudande och inkluderande kultur.

Åssit
Strömbackaskolan, Piteå
Färgstarkt och formsäkert blandas allt från pyssel till globala utblickar och nära funderingar om kön och identitet. Tidningen lyckas fånga såväl höstens #MeToo-uppror som skvallret i korridorerna och känns därför som en nära och relevant röst.

 

ÅRETS UTVECKLARE

Utvecklingsteamet för Chef Webbkurser
Chef har utvecklat en serie webbkurser genom att lyssna på sina användare. Med den nya satsningen kan de behålla gamla läsare, hitta nya och skapa fler intäkter. Som alltid håller Chef hög kvalitet och ett snabbt utvecklingstempo, helt i enlighet med tidskriftens innovativa anda.

Martin Karlsson och Kristofer Öste för Offside/Filter
Offside Press har tagit Netflixgränssnittet till tidskriftsvärlden och skapat en digital hemvist för Offside och Filters långa reportage och artiklar. En modern lösning som lockar nya prenumeranter utan att förlora papperstidningens särart och själ.

Utvecklingsteamet för Kit Story Engine
Kit har tagit ett redaktionellt videoverktyg och utvecklat det till en egen produkt som alla kan använda. Genom att se inte bara det publicistiska utan även det tekniska som en tillgång har Kit skapat en ny produkt som nått långt utanför tidskriftsbranschen.

Lovisa Madås, för AGFO, LRF Media
Agfo samlar jordbrukssektorn och matproducenter med olika redaktionella koncept. Genom att ta ett innovativt grepp kring en traditionell sektor har Agfo med data, möten och nyfikenhet lyckats etablera en ny mötesplats för en ny bransch.

Läs också

DEL I: De kan kamma hem Tidskriftspriset (2018-09-28)