Hall Media krymper med 80 tjänster

Omkring 80 tjänster ska bort på Hall Media under en femårsperiod, enligt mediebolagets vd Mats Tidstrand.

I slutet av förra veckan presenterade Hall Medias vd Mats Tidstrand en affärsplan för mediebolagets framtida verksamhet i en lång intervju signerad Patricia Svensson, onlinechef och stf ansvarig utgivare. Affärsplanen, som sträcker sig fram till 2023, ska göra Hall Media till ett modernt mediebolag med ett ökat digitalt fokus.

Hall Media har tolv nyhetstitlar och ger ut tio prenumererade tidningar i Småland och Skaraborg, däribland Jönköpings-Posten och Värnamo Nyheter. Efter att affärsplanen nu kommunicerats brett står det klart att vissa papperstidningar ska finnas kvar, medan andra kommer att bli helt digitala inom ett par år. Successivt är planen att Hall Medias läsare ska gå över till sajt, app eller e-tidning. Även annonskunderna ska bli digitala. Detta gör att stora tekniska investeringar är att vänta.

Mats Tidstrand räknar med att förändringarna kommer att leda till att både intäkterna och antalet medarbetare minskar inom de kommande fem åren. Hans förhoppning är att det minskade antalet tjänster ska lösa sig genom att vakanser inte tillsätts.

Till Sveriges Radio säger Tidstrand att det handlar om ett åttiotal tjänster.

 

Medievärlden söker Mats Tidstrand som inte svarar samt den lokala fackklubben som hänvisar till Journalistförbundet.