Annons: Mediedagen 2019

Fem tidningar fälls för utpekande av porranklagad busschaufför

PO-PON

Norran, Svenska Dagbladet, Metro, Expressen och Aftonbladet klandras för att ha orsakat en oförsvarlig publicitetsskada för den busschaufför som i medierna felaktigt påstods ha visat en porrfilm i en skolbuss.

Det var i slutet av oktober förra året som lokaltidningen Norran rapporterade om att en busschaufför skulle ha visat en porrfilm för barn. Under rubriken ”Busschaufför visade porrfilm – i skolbussen: ”Jag är både chockad och förbannad” beskrevs den påstådda händelsen vilken skulle ha fått flera barn att må mycket dåligt. I artikel angavs att chauffören var en man, vilken sträcka han kört barnen, namnet på bussbolaget och dess vd samt namnet på den skola barnen gick på.

Nyheten plockades upp av TT som hänvisade till Norrans artikel. Också av TT:s telegram, som publicerades av Svenska Dagbladet, Metro, Expressen och Aftonbladet, framgick namnet på bussbolaget och skolan.

Händelsen ledde till att busschauffören stängdes av från sitt jobb och polisanmäldes av skolan. Men busschauffören hängdes ut på felaktiga grunder, vilket Medierna i P1 tidigare rapporterat om. Filmen var ingen porrfilm utan en romantisk komedi. Och busschauffören friades från misstankarna om ofredande.

Publiceringarna anmäldes av busschauffören genom ombud. Chauffören ansågs att det genom Norrans publicering gick att identifiera honom – särskilt genom att han är ensam om att köra den aktuella sträckan. I anmälan mot Norran står:

”Tidningen hade orsakat ett enormt psykiskt lidande för busschauffören och hans familj genom att man hängde ut honom som en sexuell förbrytare. I kommenta­rerna till artikeln beskrevs han som ett potentiellt rovdjur som skulle ge sig på barn. Även arbetsgivarens uttalanden speglade denna bild.”

PO konstaterar att allvarlighetsgraden i anklagelserna gör att busschauffören borde fått möjlighet att bemöta uppgifterna i Norran samtidigt som de publicerades.

”De utpekande uppgifterna i förening med påståendet om att busschauffören ska ha visat en porrfilm har förorsakat anmälaren en oförsvarlig publicitetsskada. Det är bra att tidningen publicerat uppgifter om vad som framkommit senare. Detta kan emellertid inte i rimlig utsträckning mildra den publicitetsskada busschauffö­ren drabbats av”, skriver PO.

Även de tidningar som publicerat TT-telegrammet ska klandras på samma grunder, anser PO. PON instämmer i PO:s bedömning och konstaterar att samtliga tidningar bröt mot god publicistisk sed i sina publiceringar.

Det är tredje gången i år som flera tidningar fälls efter att ha publicerat TT-telegram. I de nu aktuella fällningarna framhåller PON särskilt att det är den ansvarige utgivaren för tidningen som bär det fulla ansvaret – även vid automatpublicerade publiceringar: ”I detta ligger även att låta den utpekade komma till tals.”

Läs mer på PO-PON:s hemsida.