Li L’Estrade, innehållsutvecklingschef Mittmedia

Allt innehåll plusmärks på Mittmedias sajter

Från och med i dag påbörjas Mittmedias arbete med att plusmärka allt innehåll på lokaltidningskoncernens nyhetssajter.

Förändringarna som inleds i dag kommer att genomföras successivt. Ambitionen är att det nya tillvägagångssättet ska vara implemeterat på alla sajter i slutet av denna månad. Det enda material som inte kommer att plusmärkas är information genom varningssystemet Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA) samt vissa opinionsartiklar.

Sedan två år tillbaka har Mittmedias strategi varit att snabba händelsenyheter legat öppet på sajten medan övriga nyheter varit plusmärkta.

– Under de här två åren har vi fått så pass många nya prenumeranter att vi är inte längre är beroende av att ha ett visst innehåll öppet. Och vi vet att innehåll om sådant som händer lokalt är lokaltidningarnas stora usp. Därför ser vi det som helt logiskt att välja denna väg framåt, säger Li L’Estrade, innehållsutvecklingschef.

Beslutet om att nu plusmärka allt material grundar sig också i resultatet av tester som Mittmedia gjort i Gävle och Västernorrland, vilka visar att strategin stärker både läsar- och annonsaffären, berättar Li L’Estrade som varit ansvarig för testerna.

– Av dem framgår tydligt att vi ökar antalet inloggade användare när vi plusmärker allt innehåll. Dessutom läser våra prenumeranter mer.

Testerna gjordes på fyra sajter – med olika nyhetsläge – under totalt fyra månader.

– Jag känner mig väldigt trygg med att vi noga testat vilka effekterna blir. Några tecken på att trafiken kommer att sjunka har vi inte kunnat se.

Vad räknar ni med för reaktioner bland läsarna?

– Samma reaktioner som vi fått sedan vi började plusmärka innehåll. En del blir arga. Men det vi också märker är att allt fler står upp för oss och vår strategi för att ta betalt.

Samtliga plusartiklar kommer dock även fortsättningsvis att vara gratis första timmen.

– Det gör att läsarna kan gå in och ta del av innehållet även vid stora händelser om de är snabba på att besöka sajten, säger Li L’Estrade.

Enligt Li L’Estrade är beslutet att lägga allt bakom plus efterlängtat även från redaktionssidan.

– Det känns roligt att göra en strategiändring som man vet att folk internt har väntat på. För oss är detta ett helt logiskt och inte särskilt dramatiskt steg att ta. Det är viktigt för oss att ge våra prenumeranter ett mervärde.