Valet och västkusten lyfter DN digitalt

DN har redan adderat drygt 10 000 prenumeranter från valrörelsens prova på-kampanj. Nu siktar tidningen på att öka ytterligare, och överväger att förstärka den redaktionella närvaron i Göteborg.

Dagens Nyheter fick in 70 000 nya användare som testade en digital prenumeration i valrörelsen. Av dem var 18 000 i kategorin ungdomar och 52 000 vuxna.

– Det överträffar alla våra förväntningar. Artikeln där vi berättade att vi öppnade tjänsten delades över 30 000 gånger, säger tidningens chefredaktör Peter Wolodarski

Aktiviteten bland de som provade gratis var lika hög som bland dem som tecknat ett abonnemang, i kategorin unga var den till och med något högre.

– Och unga är normalt en notoriskt svårflörtad målgrupp.

Nu har tidningen börjat bearbeta dem som testat gratis vilket resulterat i att drygt 10 000 redan har valt att teckna en prenumeration.

– Vi har testat några olika varianter, men den som konverterat absolut bäst är den som ger gratis prenumeration till årsskiftet och sedan omvandlas till en tillsvidareprenumeration med ordinarie pris.

Dagens Nyheter har ändrat sättet att räkna från aktiva prenumeranter per månad till aktiva prenumeranter per dag. Med det nya sättet att räkna hade tidningen 111 000 helt digitala prenumeranter vid årsskiftet och cirka 125 000 före sommaren. På tisdagen har tidningen cirka 143 000 digitala prenumeranter (fri prova på i valet ej inräknade) och räknar med att ligga på 145-150 000 vid årsskiftet

– Vi har fortsatt sälja våra ordinarie abonnemang under valrörelsen och de har slagit rekord, trots gratiskampanjen.

Betalgraden har inte sjunkit utan ligger kvar runt 85 procent, eftersom första månaden i regel är gratis för alla, och churnen (avhoppen) har successivt minskat sedan början av året, enligt Peter Wolodarski.

– Vi har sett att om man haft tjänsten mer än fyra månader är risken för avhopp väldigt låg, och nu har vi en större andel som haft tjänsten länge än så.

Sammantaget innebär det här att Dagens Nyheter inte kommer ha några problem att nå sitt mål på 110 miljoner i helt digitala läsarintäkter i år.

– Och de abonnemang vi har fått efter valkampanjen börjar märkas ekonomiskt för DN 2019.

En annan insikt efter sommarens kampanj är att DN fortfarande inte nått ut till alla som kan vara intresserade av en digital prenumeration.

– Vår självbild är att alla känner till oss, men det är många som inte upptäckt oss ännu. Vi växer exempelvis kraftigt i Göteborg just nu och har potential att växa betydligt mer.

DN har just nu cirka 20 000 digitala prenumeranter i Västra Götaland, och funderar nu på hur man ska utveckla verksamheten där.

Ska ni starta en lokalredaktion?

– Vi är sugna på det, och våra siffror visar att vi borde det. Det finns inget annat ställe vi får lika många frågor om vi inte ska starta i. Genom riksnätverket har vi snabb bevakning av större nyhetshändelser, men vi har ingen regelbunden bevakning av vardagen i Göteborg och jag tror att det är vad vi kanske behöver, säger Peter Wolodarski.

Läs också

SvD:s digitala prenumerationer slår rekord