SvD:s publisher Fredric Karén.

SvD:s digitala prenumerationer slår rekord

Svenska Dagbladet ökade försäljningen av digitala prenumerationer med 50 procent i augusti och i september har den fördubblats. Orsaken är valbevakningen och tre nya digitala tjänster.

De digitala prenumeranterna ökade med 50 procent i augusti jämfört med samma månad föregående år. I september har försäljningen dag för dag varit dubbelt så stor som under fjolåret.

– Från första veckan i augusti började trafiksiffrorna gå upp och vi såg försäljningssiffror som vi aldrig tidigare sett, säger tidningens chefredaktör Fredric Karén.

Svenska Dagbladet hade cirka 50 000 betalande digitala prenumeranter vid årsskiftet. De ökade under första kvartalet men under andra kvartalet och sommaren planade kurvan ut. Fram tills augusti när valrörelsen och politikbevakningen drog igång på allvar.

– För oss är försäljningen väldigt kopplad till stora händelser, och vissa sådana passar SvD bättre. Fotbolls-vm var ingen succé för oss, men valet har varit det eftersom det i vår målgrupp finns ett väldigt stort intresse för politik och samhälle.

Idag fick tidningen 65 000 betalande digitala prenumeranter, inräknat rabatterade.

– Men vi arbetar väldigt aktivt med att få dem att bli fullbetalande prenumeranter för 185 kronor per månad. Vi har nu en mycket starkare bas av fullbetalande digitala kunder och har lyckats öka vår intäkt per läsare under året.

Svenska Dagbladet fortsätter att fokusera på volym när det gäller digitala prenumeranter, men att konvertera från rabatter till fullbetalande har blivit en allt viktigare del av strategin. Några exakta siffror kan tidningen inte ge, men intäkterna ökar och det ser ut som att de kommer att nå sina årsmål, enligt Fredric Karén.

Förutom den vanliga politikbevakningen har Svenska Dagbladet släppt flera digitala tjänster kopplade till valrörelsen, till exempel:

  • en traditionell valkompass
  • Partiguiden, som är en interaktiv variant av den klassiska valfrågematrisen
  • Verklighetskollen, där man kan testa sin verklighetsuppfattning i spelform

– De har dels lett till hög konvertering till betalande prenumeranter och dels haft väldigt högt användande bland våra inloggade prenumeranter, det är tiotusentals användare som använt tjänsterna, säger Fredric Karén.

Hur ska ni hålla i den här utvecklingen när valrörelsen är över?

– För oss handlar det om att ligga tätt på den här gruppen och fortsätta serva dem med så bra innehåll som möjligt. Det kommer hela tiden nya händelser, i Sverige blir det en väldigt osäker regeringsbildning och det kommer en lång amerikansk valrörelse och ett EU-val. Vi har också låtit alla under 25 få gratis inloggning under valrörelsen och det blir en väldigt spännande grupp att bearbeta när deras gratisabonnemang går ut.