Schibsted delas upp – vad händer med medieföretagen?

För medieföretagen inom Schibsted kan det innebära en framtid som liknar Guardians, med en stor summa pengar som ska säkra den framtida utgivningen. UPPDATERAD

Schibsted ska delas upp i två bolag:

  • MPI med de internationella radannonssajterna som ska börsnoteras med Schibsted som huvudägare och får Schibsteds nuvarande vd Rolv Erik Ryssdal som vd.
  • Schibsted som behåller de nordiska medieverksamheterna inklusive de nordiska radannonssajterna Finn.no, Blocket.se och Tori.fi och får Kristin Skogen Lund som vd.

Schibsted kommer att ha en omsättning på cirka 13 miljarder och cirka 5 000 anställda och MPI kommer att ha en omsättning på cirka 5 miljarder kronor och cirka 3 000 anställda baserat på dagens siffror.

Medievärlden Premiums analytiker Lars Herlin förutsåg detta redan för ett år sedan när Schibsted presenterade sin nya organisationsmodell där verksamheten delades in i två divisioner, Media och Marknadsplatser (Marketplaces). Han skrev då: ”Aha, var min och många andras första reaktion, här förbereder sig Schibsted för att knoppa av marknadsplatserna som står för minst 90 procent av Schibsteds värde när finansanalytikerna räknar. Avknoppning ligger ju i tiden, se bara på svenska börsen, och dessutom skulle Tinius-stiftelsen som kontrollerar Schibsted och äger 25 procent av kapitalet, säkra Aftenpostens framtid för överskådlig tid om man väljer att sälja ut marknadsplatserna.”

Nu blev det dock inte alla marknadsplatserna som avknoppades, eftersom de nordiska stannar kvar i Schibsted.

Lars Herlin skrev också i analysen efter omorganisationen: ”Tinius-stiftelsens vd Kjersti Løken Stavrum har i en intervju sagt att en uppdelning av koncernen inte är på agendan. Det måste hon förstås säga i det här läget. Börsen reagerade för övrigt inte alls på nyheten om organisationsförändringen. Om och när nyheten att Schibsted delas blir det med all sannolikhet rally på börsen för den frikopplade marknadsdelen.”

Hittills i dag har Schibsteds aktie ökat med 11,5 procent på Oslobörsen efter beskedet.

Och senare i analysen: ”Kanske ett drömläge när börsen börjar närma sig sin peak efter snart tio års nästan oavbruten uppgång. Ett finansiellt oberoende och stiftelseägt medieföretag i Sverige och Norge kan nog locka inte bara fackliga företrädare att arbeta för. Guardians stiftelseförmögenhet fick ett lyft på 600 miljoner pund 2014 när Guardian sålde rubrikannonssajten Autototrader. Kommer Tinius-stiftelsen att landa i samma tankebanor? Dock kanske man har lärt sig läxan att inte omedelbart sätta sprätt på förmögenheten.”

Läs hela analysen (”Det händer när Schibsted delas upp” 2017-09-26) på Medievärlden Premium.

En ny analys av Lars Herlin på samma ämne kommer att publiceras senare i dag.