Nils Olauson har utsetts till chef för NTM Redaktion.

Så ska NTM:s nya centralorganisation arbeta

NTM samlar de redaktionella resurserna i en centralorganisation: "Målsättningen är att vara ett bra stöd till våra lokala mediehus", säger Nils Olauson, som blir chef.

I början av året köpte NTM Swepress tidningsrörelse och i veckan stod det klart att mediekoncernen köper även Sörmlands Media, där bland annat Eskilstuna-Kuriren, Södermanlands Nyheter och Katrineholms-Kuriren ingår.

I samband med att organisationen blir större – och hastigheten på utvecklingssidan ökar – växer också behovet av att samla de redaktionella resurser som finns på koncernnivå, enligt NTM. Därför startar man nu en samlad central redaktionell organisation, NTM Redaktion, där fokus kommer att ligga på utveckling, analys, NTM Nyhetsbyrå (nattbevakning), sidproduktionen och videoplattformen.

– Målsättningen är att vara ett bra stöd till våra lokala mediehus genom att vara lyhörda för vad redaktionerna behöver och – i samarbete med vår utvecklingsavdelning – ta fram de verktyg som behövs, säger Nils Olauson, i dag onlinechef och utgivare för Östgöta Medias digitala kanaler, som blir ansvarig för NTM Redaktion.

– Men alla beslut om vilken journalistik som ska göras på respektive redaktion fattas fortfarande lokalt av de ansvariga utgivarna, understryker han.

Den nya redaktionella organisationen är ett sätt att effektivisera produktionen så att mer resurser ska kunna läggas på den lokala journalistiken. Genom att utveckla och fördjupa den redaktionella analysen hoppas man också kunna optimera sitt erbjudande till läsarna.

– Vi började ta betalt i april förra året. Sedan dess har vi sett hur vi regelbundet får nya kunder, men vi är inte så bra på att analysera vad det är som gör att de konverteras. Finns det saker vi gör lite av men som konverterar mycket? Hur kan vi i så fall göra mer av det? Det ska vi analysera, säger Nils Olauson.

Är det något som försvinner? Som ni ser att ni kan spara in på genom den nya organisationen?

– Nej. Däremot tittar vi hela tiden på hur vi kan effektivisera. Kan vi skapa bra verktyg som gör att våra redaktioner på ett kostnadseffektivt sätt kan producera material och innehåll som våra läsare gillar stärks ju vår affär och därmed journalistiken. Det vi hela tiden måste värna är reporterkraften.

Nils Olauson ser mycket fram emot sitt nya uppdrag:

– Det känns väldigt spännande. Jag kommer ju att vara mindre involverad i journalistiken än jag varit tidigare, men samtidigt får jag möjlighet att ge verktyg till mina kollegor i landet som jag själv önskar att jag hade haft i min förra roll.

Läs också

Så lever Eskilstuna-Kuriren vidare efter affären (2018-09-11)

Lennart Foss om köpet av Sörmlands Media (2018-09-11)

NTM köper Sörmlands Media (2018-09-11)