Annons: Mediedagen 2019
Katarina Ellemark, produktägare sajt, digital produktutveckling Mittmedia.

Så personliga blir Mittmedias sajter

Nu ska alla Mittmedias sajter få en personaliserad förstasida för inloggade användare. Bland annat intressen och position styr innehållet. "Men det här är inte en teknik som styr oss", säger Mittmedias sajtchef Katarina Ellemark.

Redaktionerna fortsätter välja ut de tre översta nyheterna på sajten, resten av innehållet väljs ut automatiskt baserat på personliga preferenser och geografi.

– Vi kommer att erbjuda personalisering både på position och intresse i de fall det är möjligt, säger Mittmedias sajtchef Katarina Ellemark.

Den personliga datan bygger bland annat på: vad användarna läser, när på dygnet de läser, hur långt ned i artikeln de tar sig, hur de interagerar, exempelvis genom att klicka upp enskilda bilder, hur de läser innehåll utifrån dess geografiska parametrar, vilka nyheter som är relevanta för vilka läsare beroende på publiceringskanal och vilket innehåll som inte tycks intressera användarna.

Hur påverkar geografin, är kundens position en egen parameter?

– I nuläget är det användarens hemadress som är den parameter vi styr geoklustren på. Men vi har även data i vår plattform över vilka geografiska områden användaren bevakar via pushnotiser och geopositionen på artiklarna som hen konsumerar har. Så här kan vi förfina urvalet.

Finns tid sedan senaste inloggning med bland de parametrar som styr innehållet?

– Inte i den version av algoritmen som vi använder i oktober, men just den aspekten – när var du som individ här sist och vad har du då missat – kan vi använda eftersom de inloggade besöken ger oss den datan. Och det är vår tro att den som varit hos oss nyligen vill mötas av annat innehåll än den som inte tittat in på dagar.

Personaliseringen bygger på Mittmedias dataplattform Soldr, och när detta rullas ut på alla sajter kommer den att ge ännu mer data om användarna.

– När vi nu skalar upp en lösning som vi har testat i tre omgångar och med test- och kontrollgrupper på tre olika sajter är det intressant att se vad vi lär oss av alla nytillkomna användare som hjälper oss att förstå hur urvalet blir relevant.

Men Katarina Ellemark betonar att den inte styr redaktionens arbete, utan bara urvalet av det producerade materialet.

– Det här är ett verktyg vi har för att se till att användaren inte missar det viktigaste innehållet för hen, det är inte en teknik som styr oss. Systemen tar höjd för ett antal parametrar där många snabbt tänker på vad men hur och när hen sist läste innehåll är minst lika relevant. Och det är vårt uppdrag är att länka ihop människor, inte sätta dem i bubblor, så det går inte ut på att den sporttokiga bara exponeras för mer sport utan tvärtom att vi kan vikta så att vi ser till att användare som vi bedömer verkar ha missat stora lokala viktiga nyheter exponeras för just dessa.

Katarina Ellemark har också beskrivit utvecklingen i en bloggpost på Medium, där skriver hon bland annat:

”Det är extra viktig eftersom vi vet att det som gör våra konkurrenter så vassa är att de tar höjd för vad den enskilda individen har gemensamt med andra på samma ort, i samma ålder, med samma tycke och smak, med samma lön eller bil. Ja, listan tar aldrig slut. Och det gör att så snart vi har personaliserat våra sajter med ett automatiserat nyhetsflöde så börjar arbetet med att få till en ännu bättre passform genom att öka upplevelsen av relevans. Men redan från första dagen får våra kunder ett större värde varje gång de loggar in på sajten och möts av ett artikelurval som viktar inte bara vad hen tidigare läst utan även vad andra konsumerar och vad vi redaktionellt bedömer som kvalitativ lokaljournalistik”