Mittmedias vd Per Bowallius.

Nya sparpaket och snabbare omställning på Mittmedia

Mittmedias annonsintäkter rasar snabbare än förväntat så nu väntar nya nedskärningar och en snabbare process mot en helt digital verksamhet.

Mittmedias totala annonsintäkter minskade med 16 procent första halvåret i år, vilket var mer än branschsnittet.

– Digitaliseringen går bättre än förväntat, upplagan går som väntat och läsarintäkterna är under kontroll. Det är printannonseringens nedgång som slår avsevärt mycket hårdare än vi förväntat oss, säger Mittmedias vd Per Bowallius.

Nedgången innebär att koncernen nu måste ta till en rad åtgärder. Vid förra veckans styrelsemöte beslutade Mittmedia att införa investeringsstopp, anställnings- och vikariestopp. Men det räcker inte för att kompensera för tappade printintäkter, enligt Per Bowallius.

Nu inleds ett arbete med att se över alla delar av verksamheten som sannolikt kommer att innebära ytterligare nedbemanningar redan i år. Dessutom ska arbetet med att ställa om organisationen till att bli helt digitalt fokuserad och övergången till dagsdistribution skyndas på.

Det tidigare målet var att Mittmedias verksamhet ska vara i första hand digital 2026, i den nya planen har den brytpunkten skjutits fram till 2020/2021.

– Eftersom vi tappar så mycket på print får vi en lägre intäktsnivå både i år och nästa år, då måste vi gå snabbare fram med organisationen. Vi kan inte bara säga upp folk utan vi måste också ändra vårt sätt att arbeta och organisera oss. En del i det är deskorganisationen där vi går från lokala deskar till en virtuell desk för hela organisationen.

Att gå igenom hela verksamheten och hitta besparingar låter som osthyveln?

– Nej, det har vi gjort förut, det är inte så vi ska spara den här gången.

Men du kan inte säga var ni ska göra de djupare hacken?

– Nej, vi jobbar med det just nu, vi ser över hela organisationen.

Även arbetet med att gå över till dagdistribution ska snabbas på, för att spara distributionskostnader. I år pågår test i Örnsköldsvik och Nynäshamn. Så här långt är resultatet bra, enligt Per Bowallius, printintäkterna i Ö-vik har till och med ökat något tack vare den totaldistribuerade fredagstidningen. Han skulle helst se att Mittmedia kan börja med dagdistribution på bred front i koncernen under andra halvan av 2019.

– Det vi ser nu är att logiken håller, vi driver den digitala konverteringen samtidigt som vi minskar distributionskostnaderna. Printprenumeranterna minskar snabbare än planen, men de digitala ökar samtidigt ännu snabbare. I de kalkyler vi har nu ska vi ha ett högre täckningsbidrag från de digitala intäkterna än från print redan 2021/2022.

Mittmedia har högt satta mål för antalet digitala prenumeranter. Vid årsskiftet ska de ha fördubblats till 100 000. Nu har koncernen 61 000 fullbetalande digitala prenumeranter, men i våras stannade tillväxten av.

– Det var ett tillfälligt hack i kurvan, och vi har jobbat aktivt med olika åtgärder sedan dess.

Bland annat har Mittmedia testat att stänga webbarna helt för vissa titlar, och de har även testat ett så kallat soft lock: att allt innehåll är upplåst den första timmen vilket ska uppmuntra aktiva gratisanvändare samtidigt som det stärker betalmodellen.

Andra koncerner har utvecklat distributionsaffären och hittat en ny intäktskälla i att dela ut brev och paket, men det är inte en del av er framtidsstrategi?

– I det korta perspektivet har den affären en marginalpåverkande effekt, men vi tror inte att den kommer att förändra spelplanen. Vår strategi är att komma ur den här strukturen. På sikt tror vi inte att utdelning av brev och paket kan kompensera upplagetappet, den effekten kan vi bara få genom en rörlig distributionskostnad, som vi kan få genom att gå över till dagsdistribution. Och där ligger vi före de andra lokaltidningskoncernerna.

Du har tidigare sagt att du tror på fler strukturaffärer och att ni vill vara en del av dem, står det fast?

– På ett övergripande plan tror jag att det är nödvändigt. Vi har svårt att vara drivande i en sådan konsolidering, med tanke på att vi inte har de ekonomiska resurserna. Men jag hoppar att det kommer något initiativ inom de närmaste 18 månaderna och att vi kan vara en del av det.