Carl-Johan Bergman. Foto: Mikael Hellsten/DT.

Mittmedias innehållsinitiativ ska stärka läsaraffären

Genom det flerdelade projektet "Innehållsinitiativet" hoppas Mittmedia lyfta journalistiken och därmed läsaraffären. "Verktygen ska vara ett stöd i den kreativa processen", säger Mittmedias redaktionella chef Carl-Johan Bergman.

Nu lanserar Mittmedia flera nya verktyg och satsningar som ska göra mediehusets journalistiska innehåll mer angeläget, locka nya betalande läsare samt skapa starkare lojalitet hos de befintliga. De verktyg som nu presenteras är:

  • Planeringsverktyget ”Planera” som integreras i innehållsplattformen Aracua och kommer att finnas tillgänglig för alla journalister
  • Nya, specialdesignade redaktionella dashboards för visualisering och personlig uppföljning
  • En ny digital lär- och kompetensplattform för alla Mittmedias redaktionella medarbetare

Dessa ska underlätta för journalisterna när de prioriterar, planerar, paketerar och publicerar sin journalistik.

– Verktygen ska vara ett stöd i den kreativa processen, säger Mittmedias redaktionella chef Carl-Johan Bergman, som har varit delaktig i arbetet med Innehållsinitiativet.

Syftet med satsningen är tydlig.

– Vårt förändrade arbetssätt ska stärka journalistiken vilket i sin tur stärker läsaraffären.

Det nya arbetssättet innebär bland annat att reportrarna mer noggrant ska analysera hur deras journalistik tas emot av de digitala prenumeranterna samt om den leder till några nya kunder.

Hur mycket ökar den här innehållsanalysen stressen och pressen på de enskilda medarbetarna?

– Förhoppningsvis minskar stressen för att det blir tydligt hur innehållet kan förbättras. Med den kunskapen kan vi använda de resurser vi har på bästa möjliga sätt, säger Carl-Johan Bergman och fortsätter:

– Vad gäller reporteruppföljningen så måste man kunna skilja på sig själv och innehållet. Uppföljningen visar hur innehållet presterar – inte hur den enskilda reportern presterar. Självklart kan det kan det ändå upplevas lite jobbigt, men jag tror det är livsnödvändigt att vi tittar på sådant här för att vi ska kunna fortsätta göra relevant innehåll.

Samtidigt öppnas den digitala lär- och kompetensplattform, som tidigare använts av säljorganisationenen, upp för alla Mittmedias redaktionella medarbetare.

– Vi ser att vi behöver jobba med kompetensutveckling på ett mer strukturerat sätt vilket det här tekniska verktyget möjliggör eftersom lärandet blir en del av det dagliga arbetet.

Hittills har initiativet tagits emot positivt av medarbetarna, berättar Carl-Johan Bergman.

– Övervägande positivt. Men sedan är det klart att vi kommer att få diskutera hur det här innehållsinitiativet påverkar enskilda medarbetare och redaktioner. Den kreativa diskussionen välkomnar vi och tack vare våra tekniska verktyg har vi nu data att förhålla oss till när den förs.

Läs också

Om ”Innehållsinitiativet” på Mittmedias blogg på Medium.