Metros publisher Thomas Eriksson.

Metro kan lämna Yougov efter missvisande mätning

När Metro får veta orsaken till avvikelsen mellan Yougovs mätning och det riktiga valresultatet kommer man att fatta besluta om huruvida samarbetet ska fortgå, säger tidningens publisher till Dagens industri (DI).

Fem dagar före valet publicerade Metro en opinionsundersökning från Yougov som gjorts på uppdrag av tidningen. Mätningen, som var den sista Yougov gjorde inför valet, visade att Sverigedemokraterna skulle få 24,8 procent av rösterna vilket skulle göra partiet till landets största.

Men när det officiella resultatet nu är känt står det klart att undersökningen var missvisande. Sverigedemokraterna landade på 17,5 procent, alltså drygt 7 procentenheter lägre än vad Yougov uppskattat. Det trots att Yougov uppgav att den maximala osäkerheten i undersökningen är +/- 2,9 procentenheter.

Metros publisher Thomas Eriksson tycker att avvikelsen är problematisk, skriver di.se. Därför utvärderas nu samarbetet med mätinstitutet:

”Det utreds nu av Yougov och när vi vet orsakerna kommer vi att ta beslut om eventuell fortsättning”, skriver Thomas Eriksson i ett sms till DI.