Simon Gooch, innovationsdirektör. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Röststyrning ska få fler att hitta till SR:s innehåll

I dag lanserade Google sin röstassistent för smarta mobiler i Sverige. Flera svenska medieföretag har redan valt att göra sitt material tillgängligt genom rösttjänsten, däribland Sveriges Radio.

På den amerikanska marknaden har röststyrning länge funnits tillgängligt och ökat i popularitet. Men från och med i dag finns Googles teknologi för rösttjänster, Google Assistent, även i Sverige som app, rapporterar bland annat Dagens Media. Rösthjälpmedlet som nu även kan kommunicera på svenska är till en början tillgängligt för Android och inom kort även för Ios.

Svenska medieföretag som Sveriges Radio och Bonnier har redan valt att göra material tillgängligt genom rösttjänsten. På Sveriges Radio, som nu utvecklar appar till flera av de nya plattformarna, var beslutet att finnas där självklart. Innovationsdirektör Simon Gooch förklarar varför:

– För att Sveriges Radio fortsatt ska vara relevant så tror vi att det är oerhört viktigt att vi är tillgängliga med vårt material på så många plattformar som möjligt. Det ska vara enkelt att kunna lyssna på radio. Vi omfamnar därför nya tekniska lösningar för att göra det enkelt. Det kan vara allt från att lyssna i efterhand via vår app, att lyssna på poddar i en poddspelare eller lyssna på direktsändningar via en tredjepartplattform. Enkelhet och tillgänglighet är våra ledord och röststyrning är ytterligare ett sätt att för publiken att hitta vårt innehåll.

Simon Gooch ser flera fördelar med de nya plattformarna:

– Radion har alltid varit ett medium som man lyssnar på när man gör andra saker och där man ibland kan ha svårt att navigera med hjälp av knapptryckningar. Teknologin att styra dina val med hjälp av rösten är ett stort steg i att göra radion mer tillgänglig i till exempel bilen, köket eller på löprundan.

Har ni gjort någon uppskattning kring hur stor del av er publik ni tror kommer använda sig av den här tekniken för att ta del av ert innehåll?

– Det vet vi inte och det vet ju såklart ingen. Vi vet att teknologin har fungerat framgångsrikt i andra länder där det funnits och har pratat en hel del med radiokollegor på BBC, Radio France och NPR om deras erfarenheter. Men ingen vet hur många vi initialt kommer nå här i Sverige.

Utvecklingen går snabbt på det här området. Hur ska Sveriges Radio arbeta för att hinna med?

– Att vi har valt att fokusera på ljud gör det lättare att hinna med. Det möjliggör en tydlig prioritering av våra insatser inte bara gällande digital utveckling men även gällande innovation inom innehållsproduktion och nya format. I dag har vi ett litet team som har fokus på nya plattformar som röstassistenter men min gissning är att det är ett team som kommer att växer.

Läs också

Simon Gooch inlägg på Sveriges Radio-bloggen: Nu kan rösten leda dig till Sveriges Radio