Tidningen Metro har låtit sjuåriga Lucy leda en utfrågning av flera partiledare. Programserien har sedan publicerats på Metros sajt och spridits på sociala medier. Genom formatet hoppas man locka en yngre, mer digital målgrupp. Från vänster: Siri Amram, tv-chef på Metro, Lucy, programledare för Lucys val och debattchefen Soraya Hashim.

Så satsar dagspressen på förstagångsväljarna

Bland TU:s medlemmar pågår just nu en rad riktade satsningar för att nå förstagångsväljare, visar en mejlenkät gjord av branschorganisationen. Det kan handla om vilken publiceringskanal man väljer, vilka frågor man ställer eller hur man tar sig an ett visst ämne.

I ett mejlutskick till TU:s medlemmar undrade Henrik Nyberg, ansvarig för TU:s projekt Mediekompass, om branschorganisationens medlemmar gör någon särskild satsning mot förstagångsväljare inför valet och hur den i så fall ser ut.

Frågan ställdes till 92 chefredaktörer. Av dem valde 30 personer, omkring en tredjedel av de tillfrågade, att svara. Henrik Nyberg betonar att det inte är någon vetenskaplig undersökning, men tycker ändå att den översiktliga sammanställningen visade en hel del spännande exempel.

– Vi fick väldigt intressanta svar om hur dagspressen arbetar på det här området och kan med glädje konstatera att det görs en hel del.

Av svaren framgick att 60 procent gör särskilda satsningar för att nå unga vuxna och förstagångsväljare. Ett exempel är Metro som bland annat publicerat en steg-för-steg-guide om hur det går till på valdagen som riktar sig tydligt mot gruppen samt en programserie där sjuåriga Lucy intervjuar partiledarna från riksdagen för tidningens räkning.

Övriga som svarade på mejlenkäten underströk att man vill nå ut till alla väljare med sin valjournalistik. Men framför allt lokalpressen betonar att unga vuxnas frågor och intressen anses viktiga att lyfta fram, enligt Henrik Nyberg.

Medievärlden har tidigare rapporterat om hur flera mediehus, däribland Dagens Nyheter, Sörmlands Media och Hall Media, valt att ge bort gratisprenumerationer till unga vuxna fram till valdagen. På Borås Tidning går man steget längre och öppna sin digitala valjournalistik för alla.

– Var du än bor i Sverige har du som förstagångsväljare i dag tillgång till gratis journalistik fram till valet. Det är rätt häftigt, säger Henrik Nyberg.

Ett annat initiativ för att nå unga pågår på Östersunds-Posten. Tidningen har tagit in två praktikanter från Jämtlands gymnasiums medielinje, som ska fokusera på att identifiera vad unga vuxna vill ha svar på. Och det gör praktikanterna bland annat genom att ge sig ut på en valturné.

Flera tidningar beskriver i mejlsvaren att de ser sitt arbete på sociala medier som en bra och viktig väg till den unga målgruppen. Därför läggs också extra resurser där inför valet. Vilket format mediehusen väljer för att presentera sin journalistik avgörs också av vilken målgrupp man vill nå. Gratistidningen Mitt i har till exempel lanserat en valpodd, där lokalpolitiker intervjuas, som man hoppas ska locka yngre väljarna.

Henrik Nybergs bild är att lokalpressen arbetar intensivt och medvetet för att nå förstagångsväljarna:

– Hur tidningarna ska nå den unga publiken med sin valbevakning är en viktig fråga och TU:s medlemmar gör ett fantastiskt arbete på det här området.

Läs också

Sjuåring möter partiledare i Metros valsatsning (2018-04-27)