I panelen från vänster Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, SPER:s Jenny Nilzon, BoS Gustaf Hoffstedt, TV4:s Malin Häger och ATG:s Carin Kappe.

”Det nuvarande systemet är bisarrt”

Vid årsskiftet föreslås det svenska spelmonopolet upphöra och utlandsbaserade spelbolag få rätt att marknadsföra sig på den svenska marknaden. Men hur ser framtidens spelmarknad ut och vad innebär den nya lagstiftningen för de traditionella medieföretagen? Det diskuterades under ett seminarium på torsdagen i Almedalen.

I dag får endast svenska spelbolag och organisationer med tillstånd verka på den svenska spelmarknaden. En ny lag som är planerad att träda i kraft vid årsskiftet kan dock rita om den svenska spelmarknaden helt. Enligt förslaget ska spelmonopolet upphöra och utländska aktörer ges möjlighet att ansöka om spellicens i Sverige mot att de betalar 18 procent skatt på vinsten.

Men hur ser framtidens spelmarknad ut och vad innebär det nya spellicenssystemet för de traditionella medieföretagen? Det var frågor som Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, Spelbranschens riksorganisations vd Jenny Nilzon, Branschföreningen för Onlinespels (BOS) generalsekreterare Gustaf Hoffstedt, TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger och ATG:s compliancechef Carin Kappe diskuterade i Medievärlden och Dagens Medias tält i Almedalen på torsdagen.

Kvällstidningarna har i strid med monopolet valt att publicera utländsk spelreklam sedan lång tid tillbaka. Expressens chefredaktör Thomas Mattson är därför positiv till en omreglering av den svenska spelmarknaden.

– För medierna blir det nya licenssystemet enklare och även medier som inte har Expressen eller Aftonbladets resurser kommer kunna bära den här reklamen. Det blir alltså ytterligare en intäktsmöjlighet, säger Thomas Mattsson och fortsätter:

– Om man tycker att det är viktigt med nyheter och opinionsbildning i hela landet så är det jätteviktigt att de här aktörerna finns kvar.

Men trots att spelmonopolet slopas vid årsskiftet har Lotteriinspektionen fortsatt jaga medier som publicerar annonser från utländska spelbolag och hotat med vitesförelägganden om 100 000-tals kronor:

– Lotteriinspektionens agerande så här i elfte timmen förtjänar egentligen ett helt eget seminarium, sade BoS generalsekreterare Gustaf Hoffstedt.

BoS stödjer förslaget om ett upphörande av det svenska spelmonopolet till förmån för ett licenssystem.

– Det nuvarande systemet är bisarrt. Syftet har inte varit att skilja ansvarslös från ansvarsfull reklam utan att skilja svensk från utländsk.

På TV4 har man valt att ha en restriktiv hållning till spelreklam, trots att det handlar om viktiga pengar – och det kommer man att fortsätta ha även efter lagändringen, sade Malin Häger:

– Vi har varit restriktiva med vad och hur man får kommunicera. Vi vill inte ha den typ av miljö där det främst handlar om sälj, däremot får man använda annonsplatsen till varumärkesbyggande. Och så kommer vi att fortsätta se på det.

Thomas Mattsson framhöll att det är svåra gränsdragningar.

– Det går inte att komma ifrån att man med spelreklam precis som med till exempel politisk reklam kommer att behöva fatta utgivarbeslut och ibland säga nej till annonser.

När TU:s chefsjurist Per Hultengård, som modererade samtalet, undrade om Expressens chefredaktör kommer att tacka nej till annonser av spelbolag som inte har licens efter lagändringen svarade han:

– Ja, det är min intention. Jag tror att vi och andra medlemmar i TU kommer att sträva efter att inte bära reklam av olicensierade aktörer.

Alla SPER och BOS medlemmar kommer att ansöka om licens, sade dess företrädare under seminariet.

Det var ett stort intresse för Medievärldens seminarium på torsdagsförmiddagen.

Läs också

Spelmarknaden i fokus på Medievärldens seminarium i Almedalen