Per Hultengård, TU:s chefsjurist. Foto: Jonas Hellsén

Spelmarknaden i fokus på Medievärldens seminarium i Almedalen

ALMEDALEN

TU:s chefsjurist Per Hultengård modererar Medievärldens seminarium om framtidens spelmarknad. Fokus kommer att ligga på vad upphävandet av det svenska spelmonopolet betyder för medierna och spelbolagens medieinvesteringar, berättar han.

Det svenska spelmonopolet föreslås ersättas av ett licenssystem. Under rubriken ”Den nya spelmarknaden – spelmonopol eller licenssystem” ska en initierad panel på torsdagsförmiddagen diskutera vad det innebär för spelreklamen – och hur mediehusen påverkas.

I panelen sitter Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger, Jenny Nilzon, vd för Spelbranschens riksorganisation (SPER), Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare, för Branschföreningen för Onlinespel (BoS) samt Carin Kappe, compliancechef på ATG.

TU:s chefsjurist Per Hultengård modererar seminariet.

– Det kommer att handla om det närmast revolutionerande i att det svenska spelmonopolet nu äntligen upphävs, men – och framför allt – vad detta betyder för medierna och spelbolagens medieinvesteringar, säger han.

Vilka frågor blir centrala i diskussionen?

– Vilka krav ställs på licenstagarna i det nya systemet – kommer alla att sluta upp? Vad händer med dem som inte gör det? Vad händer om man inte når upp till en vettig anslutningsnivå? Vilka krav ska ställas på såväl spelbolagen som medierna när det gäller ansvarstagande? Vem ska ställa kraven? Staten? SPER? BoS? Svenska Spel? ATG? Mediebranschen? Och – inte minst – vad betyder detta ekonomiskt för medieföretagen?

Seminariet vänder sig till alla med intresse av hur den svenska spelmarknaden ska utvecklas och framför allt dess betydelse för marknadsföringen, säger Per Hultengård.

– Och därmed hur detta blir en del av såväl mediepolitik som ansvarstagande för marknadsföringen av spel.

Varför ska man inte missa det?

– Det kommer säkert att anordnas massor med seminarier i Almedalen om spel och spelmonopolet. Vad vi gör här är att vi sätter frågan i ett större sammanhang där också marknadsföring, ansvar och mediepolitiken sätts in. Därför ska du inte missa det här eventet!

 

Datum och tid: 5/7 2018 10:00–10:45

Plats: Dagens Medias tält, 204, Hamnplan, Visby

Kontaktperson: Madeleine Nilsson, tillförordnad chefredaktör, Dagens Media