Annons: Fojo
Mittmedias vd Per Bowallius.

Per Bowallius om priserna

Svenska Mittmedia var det mediehus som kammade hem flest priser på gårdagens INMA Global Awards i Washington. "I dag är jag extra stolt att arbeta på Mittmedia", säger vd:n Per Bowallius.

Mittmedia fick i natt gå hem med priser i fyra kategorier från INMA Global Awards, vilket Medievärlden rapporterat om. Dessutom utsågs det svenska mediehuset till bäst i Europa.

– Det känns helt fantastiskt. Jag är oerhört oerhört stolt över att arbeta på Mittmedia. Det är jag varje dag men i dag är jag extra stolt, säger Mittmedias vd Per Bowallius, som vill lyfta alla medarbetare:

– Det är många som varit viktiga för de här framgångarna att det är svårt att nämna någon enskild.

Han ser priserna som ett bevis på att Mittmedia dels har spetskompetens inom den digitala utvecklingen, dels en organisation som klarar av att hantera branschens förändring.

– Vi har inte bara idéer utan vi lyckas också omsätta dem och visa resultat. Det här uppmärksammandet är en bekräftelse på att jobbar i rätt riktning.

Per Bowallius tycker vidare att branschpriser likt INMA Global Awards är bra för att de hjälper branschen att få upp ögonen för vilka arbetssätt och metoder som fungerar och inte.

– Det finns inga färdiga lösningar att köpa utan man måste prova sig fram, och då har man stor glädje av att se och lära av varandra.

Om priserna konkurrerade Mittmedia med bland annat amerikanska USA Today och Russmedia från Österrike.

– Det var hård konkurrens. Men i de kontakter vi har med kollegor runt om i världen upplever vi att vi ligger långt fram. Vi har jobbat med de här frågorna under lång tid. Utvecklingsorganisationen ska verkligen ha en eloge för att den orkat göra ett så framgångsrikt arbete under lång tid.

Hur arbetar ni vidare för att behålla tempot och kvalitén i era utvecklingssatsningar?

– Vi har en utvecklingsmodell som bygger på ett agilt arbetssätt och det ser jag som en förutsättning för att vi klara det här. Den modellen ska vi hålla fast vid och fortsätta utveckla.

Nyligen såg Mittmedia en viss nedgång i plusprenumeranter netto (nya kunder – avhoppade kunder), men den senaste tiden har man gått tillbaka till att öka, berättar Per Bowallius:

– Vi jobbar väldigt dataorienterat och gör hela tiden anpassningar efter den situation som uppstår.

Som ett resultat av nedgången satte man därför in flera åtgärder.

– Vi stramade bland annat åt pluslinjerna och det kommer vi behöva fortsätta göra. Det arbete vi gör är otroligt viktigt och det behövs men det kostar mycket därför måste vi givetvis ta betalt.

Läs också

Internationellt prisregn över Mittmedia