Annons: Mediedagen 2019

Långsamt agerande av klandrade tidningar

Nyligen fälldes ett trettiotal tidningar av PON. Men trots att det gått flera veckor sedan de klandrade tidningarna delgivits beslutet var det fortfarande flera som inte agerat när Näringslivets medieinstitut (NMI) inledde en granskning av mediernas förhållningssätt till medieetiken.

I slutet av maj fälldes ett trettiotal tidningar i Pressens Opinionsnämnd (PON) för att ha publicerat en TT-notis där det stod att en namngiven psykiatriker fått nya anmälningar mot sig. Bakgrunden till att tidningarna fälldes var att den psykiatriker som pekades ut i telegrammet inte fått bemöta anklagelserna innan de spreds vidare i tidningarnas egna kanaler.

Om en tidning fälls i PON är den skyldig att publicera fällningen, enligt PO-PON:s regelverk. Någon exakt regel för när finns inte, bara att det ske skyndsamt. Men två veckor efter att de klandrade tidningarna fått ta del av nämndens beslut var det fortfarande flera som inte agerat. Det visar en granskning som Näringslivets medieinstitut (NMI) gjort.

NMI har kartlagt några av de tidningar som fällts och funnit vad man beskriver som ”bristande rutiner och slarv” på bland annat Metro, GT, Sydsvenskan och Aftonbladet.

  • I sju av de fällda tidningarna var psykiatrikern fortsatt namngiven två veckor efter beslutet.
  • I sex av dessa har man inte tydligt markerat att artikeln fällts i PON.
  • En av tidningarna hade inte publicerat PON:s beslut överhuvudtaget när granskningen inleddes.

När NMI hör av sig anger flera av tidningarna bristande kommunikation och/eller tekniska problem som skäl till att åtgärderna dröjt. Efter NMI:s granskning har sex av sju tidningar antingen avpublicerat artikeln, anonymiserat psykiatrikern eller avsierat att de ska.

Läs också

Efter massklandret – TT betalar fällda tidningars avgift (2018-06-01)

Nytt massklander av TT-telegram (2018-05-30)

Detta gäller för bevakningen av PO-anmälningar (2018-04-06)