Annons: Fojo
Mittmedia tog hem flera priser på 2018 års upplaga av INMA Global Awards som hölls i Washington i natt svensk tid.

Internationellt prisregn över Mittmedia

Mittmedia kammade hem fyra priser och utnämndes till bäst i Europa under nattens INMA Global Awards i Washington.

Natten till tisdagen, svensk tid, hölls INMA Global Awards i Washington, USA.

Det mediehus som tog hem flest priser var svenska Mittmedia, som kammade hem guld i de tre kategorierna Bästa användning av ny teknik för att generera intäkter och engagemang för fastighetsroboten, Bästa idé för att öka digital läsning och engagemang för fastighetsroboten och Bästa användning av dataanalys för aktiveringskartan.

I kategorin Bästa initiativ för betalt innehåll och prenumerationer fick Mittmedia och de andra mediehusen inom betalnätverket Sveriges Lokalnyheter, Hall Media, Sörmlands Media och VK Media, ta emot ett silver.

Dessutom utnämndes Mittmedia till Best in Europe för aktiveringskartan.

– Vi fick ta emot flest priser av alla mediebolag på galan. Det känns nästan lite surrealistiskt. Men jag tror det här är resultatet av många års arbete: Vi har en tydlig digital strategi som gör det enkelt att prioritera vad vi behöver vara bäst på. Vi har också investerat i teknik och plattformar som gör innovation av den typen vi vann pris för möjlig, säger Robin Govik, digitalchef för Mittmedia, till Medievärlden och fortsätter:

– Jag tycker att priserna är ett kvitto på att det är möjligt, att som en relativt liten spelare på en global marknad, faktiskt vara bäst på innovation.

Även Sören Karlsson, vd för United Robots, som står bakom fastighetsroboten, är glad i dag:

– På medieområdet ligger Sverige längst fram i världen när det gäller att jobba med automatiserat innehåll. Kul att det uppmärksammas.

Förutom Mittmedia prisades bland annat Schibsted, Bonnier och UNT.

Samtliga vinnare hittar du här. 

Läs också

Per Bowallius om priserna