Annons: Mediedagen 2019
DN:s redaktionschef Caspar Opitz. Foto: DN

Förstagångsväljare får gratis DN-prenumeration

Alla 18-25-åringar erbjuds en fri DN-prenumeration fram till höstens riksdagsval. "Det är vår demokratiska uppgift att väcka engagemang hos unga", säger redaktionschefen Caspar Opitz.

I dag gick Dagens Nyheter (DN) ut och berättade att tidningen fram till valet erbjuder alla förstagångsväljare en digital prenumeration.

– Det känns otroligt angeläget att ta fasta på ungas samhällsengagemang. Alla har inte råd med en prenumeration innan man börjat jobba så detta är ett sätt att i valtider öka tillgången till journalistik, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski till Medievärlden.

Redaktionschefen Caspar Opitz är inne på samma spår:

– Vi tycker att det är vår demokratiska uppgift att väcka engagemang hos unga. Genom det här erbjudandet vill vi ge dem tillgång till bra journalistik inför valet, säger han och vidare:

– Sedan hoppas vi förstås att de ska vilja bli prenumeranter i framtiden, fast det är inte det primära skälet till att vi gör detta.

Att också erbjuda pappret har det dock inte varit tal om, enligt Caspar Opitz.

– Nej, vi tror inte att den här gruppens intresse för papperstidningen är särskilt stort.

Den 15 september upphör prenumerationen automatiskt så de som tecknat erbjudandet behöver inte aktivt avsluta det på egen hand. Erbjudandet marknadsförs nu framför allt på sociala medier, berättar Caspar Opitz.

– Vi har redan märkt ett stort intresse. Många läser och delar artiklar om initiativet och det är redan flera hundra som har tecknat prenumeration.

Totalt har nu närmare 1 miljon personer möjlighet att hoppa på erbjudandet. Caspar Opitz hoppas att många ska ta chansen:

– The sky is the limit. Nej, men framför allt handlar det om att vi vill väcka ett samhällsintresse hos den här gruppen.

Hur har ni tänkt kring just den här avgränsningen i ålder?

– Vi måste ju sätta någon gräns och då tycker vi att gruppen förstagångsväljare är bra.

Hur arbetar ni i övrigt för att väcka intresset för digital journalistik i den här gruppen?

– Vi jobbar mycket med sociala medier för att nå de unga. Om vi för några år sedan främst gjorde långa artikelserier så jobbar vi i dag också en hel del med trailers och så kallade explainers för att nå också en annan, yngre grupp.