”Efterfrågan på banners har stagnerat och minskat”

Mediebyråbarometern

Printkategorierna gjorde sitt sämsta maj någonsin, men lokalpressen stod emot. Investeringarna i displayannonser har minskat hittills i år, och tappade över 10 procent i maj, visar Mediebyråbarometern för maj.

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 7,9 procent i maj jämfört med samma period föregående år.

De flesta mediekategorierna minskade, men det kan till stor del tillskrivas icke periodiserad data eftersom årets majmånad hade en faktureringsdag mindre jämfört med förra året.

För print blev det den sämsta majmånade någonsin. Storstadspress och kvällspress tappade runt 16 procent och tidskrifterna rasade med över 20 procent. Lokalpress klarade sig däremot betydligt bättre med ett tapp på 5,7 procent.

”Fotbolls-VM verkar inte ha gynnat dagspressen i maj, den effekten kan dock komma i juni. Men maj blev en dyster månad för print; dagspress kväll och dagspress storstad tappade stort jämfört med samma period förra året, även landsortspress backade. Populärpress och fackpress störtdök, med tapp om 22 procent respektive 28 procent. Nedgången för printkategorierna i maj 2018 blev all-time-low för en maj månad”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Tv backade med 10,2 procent under maj, hittills i år har dock tv-kategorin ökat med 8,3 procent.

De digitala investeringarna minskade med 6,5 procent men har hittills i år ökat med 5,9 procent. Men displayannonserna, som minskade med 10,2 procent i maj, har minskat med 2p procent hittills i år

”Den ackumulerade nedgången, hittills i år, för online display ligger på 2 procent. Vi kan nu med säkerhet konstatera att efterfrågan på banners har stagnerat och till och med minskat. Pengarna flyttas till online video och sociala medier och ackumulerat ligger den positiva tillväxten för dessa två kanaler på totalt 19 procent”, säger Jochum Forsell.