EFJ kräver sänkt digitalmoms

På onsdagskvällen antog Europeiska journalistfederationens (EFJ) årsmöte en motion som uppmanar EU:s finansminister agera för en lösning av momsfrågan.

EU:s Ekofin-råd, där EU:s finans- och finansmarknadsministrar samlas, misslyckades med att komma överens om en sänkning av digitalmomsen när de möttes för att diskutera saken den 25 maj i år.

I en motion som lades fram av de nordiska journalistförbunden på Europeiska journalistfederationens (EFJ) årsmöte i går framhölls att den utdragna processen kring momsfrågan får stora konsekvenser för Europeiska medier:

”Skillnaden i moms mellan tryckta och digitala medier är en brådskande fråga för mediebranschen. En sänkt digitalmoms är avgörande för att nyhetsmedier ska kunna överleva i det nya medielandskapet”, står bland annat i motionen.

I dag har Sverige och andra EU-länder en lägre momssats på tryckta tidningar än andra varor och tjänster. Men när det kommer till den digitala versionen av tidningen är momssatsen betydligt högre. I Sverige uppgår i dag momssatsen på digitala produkter till 25 procent. När det gäller tryckta produkter ligger momsen i stället på 6 procent.

Den svenska regeringen har sagt att den kommer att gå vidare på egen hand genom att föreslå en sänkning om inte Ekofin-rådet lyckas enas vid nästa möte på midsommarafton.

Läs också

Svenska regeringen öppnar för ensidig sänkt digitalmoms

TU:s vd Jeanette Gustafsdotter: Momsfrågan måste få sin lösning