UNT:s redaktionschef Jens Pettersson.

UNT startar Facebook-grupp för sopgranskning

Efter Facebook-gruppen UNT pendlingskollen lanseras nu UNT sopkollen. Initiativet ska hjälpa tidningen att granska sophanteringen i Uppsala.

Tidigare i år startade Upsala Nya Tidning (UNT) ett nytt grepp för att göra journalistik med läsarna samt försöka öka trafiken från Facebook, vilket Medievärlden rapporterat om. Genom att dra igång Facebook-gruppen UNT pendlingskollen ville tidningen skapa sig en bättre bild av hur vardagen för stadens tiotusentals pendlare ser ut. Gruppen, som nu funnits i fem månader, har i dagsläget 1 135 medlemmar. Pendlarnas vittnesmål på sidan leder i stort sett varje vecka till artiklar – och har också lett till konkreta åtgärder.

I morse lanserade UNT ytterligare en Facebook-grupp, UNT sopkollen, för att skapa journalistik av läsarnas upplevelser. Genom gruppen hoppas UNT ta reda på hur sophämtningen fungerar i läsarnas närområde. Töms kärlen i tid och hamnar hushållssoporna rätt?

UNT:s redaktionschef Jens Pettersson förklarar varför UNT sopkollen blev tidningens andra Facebook-initiativ.

– Vi vände och vred på alla möjliga alternativ. Och har diskuterat ämnen som hål i gatan och cykling. Det gäller ju att hitta ett ämne som engagerar ordentligt. Senaste tiden har vi fått in rapporter om överfulla soprum, och det är ju en typisk grej som folk stör sig på i vardagen. Och för att få grepp om det är ett utbrett problem eller inte behöver vi få läsarnas hjälp att få hela bilden. Att själva besöka alla soprum i Uppsala och kolla blir ju en omöjlighet. Men med engagerade läsare och gruppmedlemmar så hyser vi hopp om att få bra koll på samlade läget inom kort.

Bara några timmar efter lanseringen har gruppen omkring 80 medlemmar och nya tillkommer hela tiden, enligt Jens Pettersson.

– Den närmaste tiden räknar vi med att skapa mer journalistik kring ämnet för att på så sätt få upp intresset för gruppen, så att den i sin tur kan generera mer underlag för journalistik. Vi ska bland annat skriva om nya sopbilar som drivs miljövänligt, och göra ett så kallat ”söndagshäng”, vår större veckointervju, med en renhållningsarbetare.

Vad finns det för journalistiska utmaningar med att använda det här greppet för att göra journalistik?

– Man måste som alltid förhålla sig kritiskt till tips, och verifiera att det stämmer. Och hålla koll på kommentarer så de inte skenar iväg. Men mestadels är det ett roligt och bra sätt att interagera med läsarna. Och det hjälper oss att göra journalistik som vi inte hade kunnat göra annars.

Läs också

UNT:s nya grepp för att göra journalistik med läsarna