Matilda Wiman, ny produktchef på Aftonbladet. Fotograf: Stefan Mattsson

Aftonbladet tillsätter en produktchef

Matilda Wiman, som arbetar inom Schibsteds produkt- och techorganisation, får den nyinrättade strategiska rollen som produktchef för Aftonbladet.

Aftonbladet ökar sitt digitala produktfokus och tillsätter Matilda Wiman, som ingår i Schibsteds produkt- och techorganisation, som produktchef.

”Aftonbladet är i dag det enda svenska mediehus som ligger topp-tio hos unga. Resten är amerikanska plattformar och sociala medier. Ska vi behålla vår position måste vi bli ännu bättre på att göra en engagerad produkt för unga, i både mobilen och på desktop. Det blir mitt huvuduppdrag”, säger Matilda Wiman, som också kommer att ingå i Aftonbladets nya ledningsgrupp.

”Att vi nu lyfter in de här frågorna i ledningsgruppen är också avgörande för att transformera Aftonbladet till ett 100 procent digitalt bolag. Ett bolag som ser utmaningarna som finns och har en tydlig riktning mot vad vi ska göra, och inte ska göra”, fortsätter Matilda Wiman.

Hennes nya roll är övergripande och strategisk. Uppdraget blir att göra användarupplevelsen i mediehusets digitala kanaler så bra som möjligt samt balansera den mot affären. Hon kommer även fortsättningsvis att arbeta med samma utvecklingsteam.

Tidigare har Matilda Wiman bland annat arbetat som nyhetschef på Svenska Dagbladet, produktägare på SVT och varit med och skapat Omni.