Mittmedias vd Per Bowallius.

Starkt digitalt kvartal för Mittmedia

Mittmedia har vänt den digitala annonsaffären och de digitala intäkterna ökade med 31 procent första kvartalet i år. Men det räcker fortfarande inte för att kompensera printtappet.

Första kvartalet ökade Mittmedias digitala intäkter med 31 procent inräknat riksintäkter från annonsförsäljningen. De lokala digitala intäkterna ökade med 40 procent och uppgick till 42 miljoner kronor. Målet är att de lokala digitala intäkterna ska uppgå till 239 miljoner kronor för helåret.

– Vi har lagt en ganska aggressiv plan när det gäller våra digitala intäkter för helåret 2018 och första kvartalet ligger vi helt i linje med den planen, till och med lite bättre. Och april ser också väldigt bra ut, säger koncernchefen Per Bowallius.

De totala lokala digitala annonsintäkterna ökade med 22 procent, och tillväxten har ökat varje månad: med 6 procent i januari, 21 procent i februari och 33 procent i mars. Intäkterna från displayannonnsering ökade med hela 39 procent.

– Den stora saken är att vi vänder den digitala annonsaffären, och att vi gör det så otroligt fort, den ökar mer för varje månad. Och samtidigt behåller vi kontinuiteten i ökningen av vår digitala upplaga.

De digitala läsarintäkterna har ökat med 88 procent jämfört med samma kvartal 2017.
Antalet helt digitala kunder ökade under kvartalet med 13 procent till 60 397.

I maj kommer nästa milstolpe för Mittmedia när man börjar med postdistribution av Örnsköldsviks Allehanda. I Örnsköldsvik kompenseras avhoppen från printprenumeranter av ökningen av digitala prenumeranter, enligt Per Bowallius.

– Och när du får en rörlig distributionskostnad blir det väldigt positivt att flytta över prenumeranter från print till digitalt. Vi tjänar betydligt mer på de digitala prenumeranterna än på printprenumeranterna efter övergången.

I en del av Mittmedias regioner är den digitala tillväxten nära att kompensera printtappet. Per Bowallius nämner Södertälje, Östersund och Hälsingland. Men printintäktena fortsätter att minska i en snabbare takt än de digitala hinner kompensera för.

– Printtappet motsvarar det vi såg i slutet på 2017 och vi har tappat några miljoner på resultatet men det är ingen fara på taket, säger koncernchefen Per Bowallius.

Hur går arbetet med att förbättra arbetsmiljön inom koncernen?

– Det arbetet fortgår och vi har en bra plan för att jobba vidare med det. Vi har sex fackklubbar inom Mittmedia men det har varit mest diskussioner med journalistklubben och där tycker jag att vi hittat formerna för hur vis ska samarbeta framöver.