Ny Teknik lanserar betalmodell

I dag inför teknikmagasinet en digital betallösning. Samtidigt halveras papperstidningsutgivningen. I stället ska prenumeranterna varannan vecka få digitala innehållsbrev.

Förändringen innebär att papperstidningen, som i dag utkommer varje vecka, fortsättningsvis kommer att komma ut varannan, rapporterar Dagens Media. Den vecka tidningen inte kommer ut får prenumeranterna i stället ett matigt, digitalt innehållsbrev. Dessutom erbjuds de fördjupningskompendier, utbildningar, events med mera.

Samtidigt införs en digital betallösning på nyteknik.se som man valt att kalla Ny Teknik Premium. Konkret innebär den att omkring 30 procent av allt innehåll kommer att låsas in och därmed bara finnas tillgängligt för inloggade läsare. Premiumtjänsten ingår för tidningens befintliga prenumeranter. Övriga har möjlighet att testa tjänsten kostnadsfritt fram till mitten av augusti.

”Om vi kan leverera mer kvalitativ journalistik så kommer vi få mer nöjda läsare som vill betala. Vi ser ett otroligt engagemang och får höga betyg av våra läsare”, säger Ny Tekniks chefredaktör Per Danielsson till Dagens Media.

Bakgrunden till förändringarna är att Ny Teknik vill fortsätta leverera ett intressant innehåll i ett nytt medielandskap.

Ny Teknik ges ut av Alma Talent som också äger bland annat Medievärlden, Dagens Media och Affärsvärlden.