Annons: Årets dagstidning 2019
Jenny Stiernstedt är Di:s nya reporter och redaktör som är specialiserad på hållbart näringsliv. Foto: Jesper Frisk

DI värvar stiernreporter för klimatsatsning

SvD:s klimatreporter Jenny Stiernstedt går till Dagens industri i samband med att affärstidningen gör en stor satsning på hållbart näringsliv.

Dagens industri (DI) växlar upp sin hållbarhetsbevakning tillsammans med Bonnier Business Media-kollegan Aktuell Hållbarhet. Jonas Jonsson, redaktionschef på Dagens industri, berättar att miljö- och hållbarhetsfrågorna blivit allt viktigare för tidningens läsare och målgrupper:

– De här frågorna har gått från att hanteras av en hållbarhetsavdelning på företagen till att i dag ligga på styrelsens och vd:ns bord. Och även fondsidan, de som sitter på kapitalet, är i dag angelägna om att de här frågorna tas på allvar.

– Det handlar inte längre bara om företagens samvete utan om att det har kommit lagar och regler som de är skyldiga att förhålla sig till, lägger Jonas Jonsson till.

Tillsammans med Aktuell Hållbarhet har DI skapat kanalen Hållbart Näringsliv som är en ny avdelning på di.se. Till satsningen har affärstidningen rekryterat klimatreportern Jenny Stiernstedt som bevakat ämnet för SvD:s räkning i sex år – och uppmärksammats för sina artiklar:

– Det känns fantastiskt roligt och jättespännande att bli en del av DI:s stora satsning. För näringslivet är hållbarhetsfrågorna otroligt viktiga och det är där omställningen blir konkret. Det som händer – och inte händer – i näringslivet är direkt avgörande för hur vi ska klara att ställa om till ett hållbart levnadssätt, säger hon och fortsätter:

– I dag är det i många fall näringslivet som skjuter politikerna framför sig i och med att de har ett längre tidsperspektiv än en mandatperiod.

Jenny Stiernstedt, som tillträder som reporter och redaktör i mitten av maj, kommer att arbeta heltid med Hållbart Näringsliv. Samtidigt bidrar Aktuell Hållbarhet dagligen med ett antal artiklar. Materialet kommer sedan att synas i flera av tidningens kanaler, berättar Jonas Jonsson:

– När det sker stora saker på det här området kommer vi att puffa för det även på första sidan och – när det är relevant – också i papperstidningen.

Nästa vecka lanseras också ett nyhetsbrev i vilket tidningens prenumeranter får material från Hållbart Näringsliv samlat. Inledningsvis kommer brevet att gå ut varje tisdagseftermiddag. Vid stora händelser blir nyhetsbrevet också ett sätt att föra ut nyheter.

Nästa steg i satsningen blir en hållbarhetskonferens som arrangeras på Grand Hôtel i Stockholm i höst och riktar sig mot börsbolagen.