Annons: Årets dagstidning 2019
Nu tar SvD och Baaam ett gemensamt grepp kring miljön och klimatet.

Så ska SvD och Baaam få unga att engagera sig i klimatfrågor

Svenska Dagbladet och den digitala medietjänsten Baaam utvecklar sitt samarbete inför valet genom att ta ett gemensamt grepp om klimatfrågan.

Inför höstens val samarbetar SvD och den digitala medietjänsten Baaam för att lyfta unga kvinnors viktigaste valfrågor. Nu inleds en kampanj kring klimatfrågan. Ambitionen är att inspirera läsarna att engagera sig genom att visa framsteg och de egna möjligheterna till förändring.

”När unga kvinnor ska lista vilka de tycker är de viktigaste valfrågorna hamnar klimat och miljö i topp. Samtidigt ser vi att många unga känner sig maktlösa när de funderar över vad som sker med vårt klimat, därför känns det bra att kunna visa på vad man faktiskt kan göra”, säger Nathalie Mark, tillförordnad chefredaktör och projektledare på Baaam.

SvD:s klimatreporter, Jenny Stiernstedt, kommenterar satsningen:

”Klimatfrågan har en självklar plats högt upp på dagordningen, inte minst under ett valår. Fixar vi inte klimatet, så fixar vi inte heller någonting annat i samhället. Därför är det förstås både kul och viktigt att vi satsar stort på frågan.”

Kampanjens fokus ligger på sociala medier. Från och med i morgon torsdag kommer artiklar och rörligt innehåll att publiceras parallellt i Baaams och SvD:s kanaler.