Tufft för sporten

ORVESTO KONSUMENT

Kvällstidningarnas sportbilagor och Metro har det motigt – samtidigt ökar Svenska Dagbladet med hela 16 procent.

Siffrorna från Orvesto Konsument för tredje kvartalet 2017 visade på en ganska ordentlig nedgång för Metro.

I Orvesto Konsuments siffror för helåret 2017 noteras samma trend, när Metros samtliga titlar tappar räckvidd med tvåsiffriga tal jämfört med 2016.

Mest tappar tidningens upplaga i Skåne, som tappar lite över 17 procent av läsarna till en räckvidd på 166 000. I Stockholm tappar titeln 16,6 procent med en räckvidd på 442 000, och i Göteborg 14 procent med en räckvidd 226 000 läsare.

Mätningen visar samtidigt att avståndet mellan Aftonbladet och Expressen/GT/Kvällsposten nu är 30 000 läsare.

Däremot går det forsatt tungt för sporten när båda sportbilagorna tappar med tvåsiffriga tal. Mest tappar Sportbladet (-20,3 procent), som nu är nere på en räckvidd på 287 000 läsare.

Ökade mest gjorde Svenska Dagbladet, som växte med 16 procent och nu har en räckvidd på 376 000 läsare.

Orvesto Konsument 2017
Genomsnittlig räckvidd per utgåva i tusental. Förändring jämfört med 2016 i procent.
2017 Förändring Digitalt Förändring
Morgonpress
Dagens Industri 322 1,26 266 -15,82
Dagens Nyheter* 625 3,14 620 -1,12
Svenska Dagbladet* 376 16,05 504 -11,73
Göteborgs-Posten* 308 -3,75 317 -2,76
Sydsvenskan* 186 -2,11 218 5,31
Metro (Gbg) må-fr 226 -14,07
Metro (Skå) må-fr 166 -17,41
Metro (Sth)må-fr 442 -16,60
Annonspaket/säljbolag
Citypaketet 1071  – 1052 -0,47
Metro Metropol må-fr 808 -18,47 105 5,00
Sprint Ad Riks 3013 -0,03
Mediekompaniet print 3127 6,76 1201 -9,29
Kvällspress
Aftonbladet* 538 -5,61 3059 0,79
Expressen/GT/KvP* 508 -2,87 1968 2,61
AB Sportbladet 287 -20,28
Expressen/GT/KvP Sport 245 -19,14
1-dagars gratistidningar
Mitt i-tidningarna 878 -3,41
Direktpress Storstockholm 686 0,00
Direktpress Göteborg 131 1,55
* Från 2017:1 mäts genomsnittlig veckodag istället för vardag samt söndag. Jämförelsen sker med vardag.