Tobias Lindberg, chefsanalytiker. Foto: Jonas Hellsén

De digitala läsarintäkterna fortsätter växa för morgonpressen

Morgontidningarnas digitala läsarintäkter blir allt viktigare. Förra året ökade de med drygt 13 procent. Bäst gick det för de stora landsortstidningarna, visar ny statistik från TU.

Flera svenska dagstidningar har den senaste tiden redovisat ett stigande antal digitala prenumeranter. Utvecklingen bekräftas nu av en ny rapport över morgonpressens intäktsfördelning, som branschorganisationen TU presenterar i dag, i vilken såväl intäkterna från annonsmarknaden som intäkterna från läsare och användare analyseras.

”Den nya statistiken visar tydligt att allt fler är villiga att betala för kvalificerad journalistik. Och det för både tryckta och digitala nyheter”, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på TU.

Försäljningen av prenumeration och lösnummer i tryckta och digitala kanaler stod för den största intäktskällan för morgonpressen förra året och uppgick till cirka 57 procent. Andra största intäktskällan, om närmare 35 procent, var printannonseringen. Vad gäller den digitala annonseringen stod den förra året för drygt 8 procent av de samlade annons- och läsarintäkterna 2017.

Av TU:s siffror framgår vidare att landsortspressens digitala läsarintäkter ökade med cirka 12 procent under 2017. Bäst gick det för de stora landsortstidningarna, med en upplaga över 30 000 exemplar, vilka fördubblade sina digitala läsarintäkter jämfört med året innan. Totalt sett minskade dock de totala läsar- och användarintäkterna för landsortstidningar med ungefär 1 procent under 2017, relativt 2016.

Jämfört med 2016 ökade de fyra storstadstidningarna sina läsarintäkter med omkring 1 procent 2017. Tillväxten drevs främst av den digitala abonnemangsförsäljningen, som förra året ökade med omkring 14 procent, relativt 2016.

I genomsnitt låg storstadstidningarnas annons- och läsarintäkter på 834,3 miljoner kronor under 2017. Motsvarande siffra för landsortstidningarna var 62,4 miljoner kronor. Och av dessa intäkter hade i storstadspressens fall 79 procent sin grund i de tryckta kanalerna. Motsvarande andel hos landsortspressen var 88 procent.

TABELL (TU)

Morgonpressens intäktsfördelning 2017 (2016) %

Om TU:s rapport:
Branschstatistiken bygger på uppgifter om intäktsfördelning från 87 jämförbara titlar. Av dem är fyra storstadstidningar och 83 landsortstidningar.