Skärmdump från 24 Kalmars nativeartikel.

24-redaktionen skrev reklamtext för kommunen

Mörbylånga kommun har skrivit ett avtal med 24 Kalmar om publicitet på nyhetssajten. Den första reklamartikeln skrevs av en person som jobbar på 24-redaktionen. "Vi tycker inte att trovärdigheten är ett problem", säger tillförordnad ansvarig utgivare Martin Sköld.

Nyhetssajten 24 Kalmar publicerade nyligen en nativeartikel med rubriken ”Fritidsledarna – en trygghet för Mörbylångas ungdomar”. Artikeln var skriven av en av 24-redaktionens egna journalister. Artikeln uppmärksammades först av tidningen Barometern (artikel kräver inlogg), som rapporterade att Mörbylånga kommun betalar 60 000 kronor för totalt sex artiklar på 24 Kalmars sajt.

”Vi har skrivit ett sexmånaders avtal där vi får publicera sex artiklar på 24 Kalmar där vi bestämmer vad det ska handla om och där vi kan publicera det vi vill ha fram”, säger kommundirektören Ann Willsund, till Barometern.

Martin Sköld är tillförordnad ansvarig utgivare för 24 Kalmar. Han vill inte säga någonting om vad avtalet med Mörbylångas kommun innebär. Inte heller vill han uppge vad nyhetssajten får betalt av kommunen:

– Vi kommenterar inte avtal mellan oss och andra företag/organisationer.

Högst upp i artikeln, som skrivits på uppdrag av kommunen, ligger en vinjett där det står ”I samarbete med Mörbylånga kommun”. Samma textrad, men betydligt mindre, återfinns också längst ned i artikeln. Martin Sköld bekräftar att texten skrevs av en av 24-redaktionens egna journalister, men han tycker inte att det påverkar trovärdigheten.

– Tyvärr var vi denna gång tvungen att använda en person som även jobbar hos oss men som är aktiv i andra regioner, Skåne, Blekinge och Uppsala. Personen har som huvuduppgift att anställa journalister och utbilda dessa. Så vi tycker inte att trovärdigheten är ett problem. Vi har tydliga riktlinjer för dessa typer av frågor. Bland annat brukar vi i normala fall använda en extern skribent eller en kommersiell redaktör.

Enligt branschorganisationen Sveriges Tidskrifters riktlinjer för nativeannonsering rekommenderas att ord som ”samarbete” undviks vid märkning av reklamtexter. Dessutom bör texten ”grafiskt avvika från övrigt redaktionellt material”, en annonsmärkning alltid finnas ”in screen” för läsaren samt avsändarens logotyp synas, enligt riktlinjerna.

Jag noterar att ni inte följer de här rekommendationerna. Hur har ni resonerat kring er märkning?

– Varje sajt har sitt unika utseende så det är svårt att veta om vi exakt följer deras riktlinjer eller inte. Däremot så får vi kolla på om vi ska använda ordet ”annons” i stället för ”samarbete” i framtiden.

Tycker du att det innehåll ni hittills producerat – inom ramen för det här avtalet – är tillräckligt tydligt märkt?

– Vi utvärderar ständigt vår ”output” men vi tycker vi har varit tydliga med att detta är ett samarbete mellan oss och Mörbylånga kommun.