UNT:s redaktionschef Jens Pettersson.

UNT:s nya grepp för att göra journalistik med läsarna

Genom en Facebook-grupp om pendling gör UNT journalistik i tätt samarbete med läsarna. Och bevakningen av pendlarnas situation har lett till konkreta åtgärder, berättar redaktionschefen Jens Pettersson.

Facebook skruvar regelbundet på sina algoritmer vilket påverkar de mediehus som driver in trafik från sociala medier-nätverket. Efter höstens ändringar märkte Upsala Nya Tidning (UNT) att tidningens egen FB-sida inte gav samma räckvidd som den tidigare gjort. Samtidigt var Facebook tydliga med att grupper skulle prioriteras i nyhetsflödet.

– Det fick oss att fundera på vilka relevanta ämnen som engagerar våra läsare och som vore bra för oss att få realtidskoll på. Vi landade i att pendling var ett sådant, säger redaktionschefen Jens Pettersson.

Nästa steg var att starta Facebook-gruppen som fick namnet UNT pendlingskollen, marknadsföra den i tidningens olika kanaler samt sprida ordet i andra, liknande Facebookgrupper och bland bekanta.

Nu har gruppen varit igång i sex veckor. I skrivande stund har den strax över 800 medlemmar.

– Den har tagits emot bra. Pendlarna delar med sig av sin vardag med stort engagemang. Omkring 15 000 personer pendlar den här sträckan, så i takt med att gruppen växer till sig räknar vi med att engagemanget kommer att öka ännu mer.

Och Facebook-gruppen har redan lett till flera konkreta nyhetstips, berättar Jens Pettersson. Bland annat ett om hur ett Uppsalatåg åkte fel och hamnade i Sundbyberg.

– En timme senare hade vi knäcket klart på sajten och kunde dela artikeln i gruppen. Möjligheten att distribuera tillbaka vår journalistik till de berörda genom gruppen är väldigt bra. Det blir som ett litet eko-system med våra läsare, oss och journalistiken.

Ett tydligt syfte med gruppen har varit att hitta uppslag som skildrar pendlarnas situation och vardagsproblem.

– Vi hade fått tips om att pendlingen fungerade dåligt efter höstens förändringar, men punktlighetsstatistiken sa att allt var bra, då förstod vi att vi behövde få fram vittnesmål om hur vardagen funkade under just pendlingstimmarna. Och vi fick snabbt en bild av hur besvärligt många upplevde situationen. Vi kunde då beskriva pendlarnas vardag utifrån deras berättelser: hur det är att varje dag vara osäker på att komma fram i tid till viktiga möten. Att aldrig veta om man ska få en sittplats.

Berättelserna som publicerats i UNT på ämnet har lett till att politikerna har reagerat, berättar Jens Pettersson:

– Det har skrivits debattartiklar, ansvariga har kallats till möten i Uppsala och nu går SJ in akut och flyttar tåg till den här sträckan och förstärker med 400 sittplatser på de värsta avgångarna. Så vårt fokus på den här frågan har lett till konkreta åtgärder.

– Som journalist och som redaktionschef är det väldigt roligt att kunna konstatera att det här journalistiska greppet ger konkreta resultat för våra läsare.

Inför en intervju med SJ:s vd härom dagen använde tidningen gruppen för att få pendlarnas hjälp med frågor.

– Vi fick ett enormt gensvar. Flera av de frågor som sedan ställdes till SJ:s vd kom direkt från läsekretsen.

Hur mycket tid och resurser lägger ni på att administrera och hantera inläggen i Facebook-gruppen?

– Inte särskilt mycket. Det är en otroligt bra nivå på diskussionerna och resonemangen där. På vår egen FB-sida behöver vi lägga ned betydligt mer tid på att rensa bland inläggen.

Kan det bli aktuellt att starta Facebook-grupper inom fler intresseområden?

– Absolut, vi pratade så sent som i morse om vad nästa grupp ska handla om, de gör ju att vi utöver att vara superlokala också kan komma supernära läsekretsen i deras hjärtefrågor. Ett möjligt tema är UNT skräpkollen. Våra läsare är väldigt engagerade i sånt. Hur ser det ut vid återvinningscentralerna? Är de alltid överfulla? Kan vi fånga en bild av verkligheten som kan leda till förändring även där?

 

Läs mer om hur Facebooks algoritmer påverkar trafiken till mediehusen i Gunnar Springfeldts analys ”Facebooks nya spelplan” (kräver inlogg).

Läs också

Gunnar Springfeldts analys ”Facebooks nya spelplan