Annons: Årets dagstidning 2019
Ulf Johansson. Foto: Fredrik Hjerling/SVT.

”UG:s ambition är att vara transparent”

Ulf Johansson, nytillträdd ansvarig utgivare för Uppdrag granskning (UG), berättar vilken roll programmet ska ha samt vilka utmaningar redaktionen möter.

I dagarna gjorde Nils Hanson sin sista sändning som ansvarig utgivare för SVT:s flaggskepp Uppdrag granskning. Han ersätts av Ulf Johansson, tidigare programchef på SVT Nyheter:

– Det blir en stor utmaning att fylla Nils Hansons skor. Han är en guru i den här världen och en person jag har stor respekt för. Nils Hanson har byggt upp väldigt starka rutiner och processer på Uppdrag granskning för att säkerställa kvalitén. Min uppgift blir att se till att vi behåller dem.

Samtidigt pågår ett skifte där publiken ändrar medievanor vilket förändrat UG:s arbetssätt, berättar Ulf Johansson:

– Uppdrag granskning är inte längre ett program i veckan. I dag sysslar vi med daglig publicering på webben. Vår utmaning är att säkerställa kvalitén samtidigt som vi hittar nya sätt att presentera journalistiken på nya plattformer, säger han och fortsätter:

– De olika publiceringsformerna är viktiga och kompletterar varandra bra eftersom olika målgrupper har olika sätt att ta till sig journalistik.

Vilken roll ska UG ha framåt?

– Uppdrag granskning levererar – vecka efter vecka – väl genomförd granskande journalistik. Det är så nära man kan komma ett nyhetstempo i den grävande journalistikens värld. Ingen annan redaktion gör det med den här frekvensen och metodiken. Den rollen ska Uppdrag granskning fortsätta ha.

Men det allt snabbare tempot får inte gå ut över kvalitén, understryker Ulf Johansson. Inte heller får det gå så snabbt att man missar eventuella påverkansförsök:

– Det finns ett intresse bland vissa grupper att sprida desinformation i dag. Att se igenom det, när det samtidigt ska gå fort, är en utmaning vi möter.

Men trots flera utmaningar mår den undersökande journalistiken i Sverige bra i dag, tycker han:

– Ja, det får man säga. Vi har fortfarande goda förutsättningar att granska makten i Sverige – till skillnad från i många andra länder. Dessutom har den undersökande journalistiken utvecklats mycket på senare tid, bland annat genom internationella samarbeten. Och när det gäller den biten ligger UG i framkant, säger Ulf Johansson och fortsätter:

– Samtidigt finns det en diskussion om att de ekonomiska utmaningarna inom mediehusen gör att man drar ned på grävande journalistik. Men i UG:s fall är det ett flaggskepp som SVT prioriterar högt.

Parallellt har såväl kommunikationsavdelningar som marknadsföringsbudgetar växt på många håll de senaste åren. Detta är något Ulf Johansson märkt, men inte nödvändigtvis något han skulle beskriva som ett problem:

– Det är en utveckling vi upplevt och arbetar utifrån, men det behöver inte vara ett problem. UG har en ambition att vara väldigt transparent. När vi gör ansvarsutkrävande intervjuer ska den intervjuade veta vad det gäller och vad vi tänkt fråga om. Och om vi är transparenta med det är chansen större att vi får prata med rätt person och får bra, förklarande svar.

Läs också

Uppdrag granskning har fått en ny chef

Nils Hanson om att lämna Uppdrag granskning