Anne Lagercrantz, chef för nyhets- och sportdivisionen på SVT. Foto: Magnus Liam Karlsson

SVT lyfter in mer lokalt

SVT Nyheter och Sport ska präglas av mer lokalt material: "Vi kan bli mycket bättre när det gäller att bredda perspektiven och ämnesvalen", säger SVT Nyheters divisionschef Anne Lagercrantz.

Förra våren gav sig SVT:s medarbetare ut med kaffe och bullar för att möta publiken och diskutera nyhetsförmedling och nyhetskonsumtion. Och i slutet av hösten tog SVT återigen initiativ för att träffa publiken. Denna gång var syftet att ta reda på vilka som är de viktigaste frågorna inför 2018 års riksdagsval, och att höra mer om vad som händer i hela Sverige. Under mötena uttryckte många att de upplevde SVT som Stockholmsfixerade.

Anne Lagercrantz, chef nyhetsdivisionen, håller både med och inte.

– Ja och nej. Våra nyhets- och sportappar innehåller en allt bredare mix, och vi har en stark lokal närvaro med våra 21 lokala sajter och program, och vi har populära rikssända program som ”Sverige idag” och ”Landet runt” som utgår från lokala perspektiv. Samtidigt vet jag att publiken vill se mer av Sverige även i program som Sportnytt, Aktuellt och Rapport.

Därför skärper SVT Nyheter och Sport nu målen. Rapport, som i dag har omkring 1,5 inslag med lokalt ursprung, ska till exempel öka mängden till 2,5.

– Vi räknar dagligen, men det är riktningen på sikt som är intressant. Och det är inte kvantiteten som avgör hur vi lyckas utan kvalitén i sändningarna.

Att se till att målen nås blir nyhetscheferna i divisionens uppdrag. Det ska de göra genom att se över allt från rutiner och mandat till hur SVT kan bli bättre på att lära känna varandra och öka medvetandet om vad som görs runt om i landet.

Hur väl tycker du att SVT speglar Sverige i dag?

– Ibland väldigt bra, som i vår granskning av vården förra veckan. Vi tog hjälp av publiken, beskrev både brister och lösningar liksom skillnader i hela landet och satte frågan i ett större sammanhang. Men vi kan bli mycket bättre: både när det gäller att bredda perspektiven och ämnesvalen, och här är det avgörande hur riksredaktionen jobbar tillsammans med våra 34 lokala redaktioner.

Hon exemplifierar de områden där SVT brister:

– Vi utnyttjar inte fullt ut att vi har reportrar runt om i hela landet. Stora trender som globalisering, digitalisering och urbanisering slår olika beroende på var i landet man bor och vad man har för förutsättningar. När jag före jul besökte redaktionerna i Västerbotten och Norrbotten såg jag samma dag exempel i deras journalistik på tillväxt, nedläggning och urbanisering. I ett reportage skildrades investerare som besöker Luleå som växer så att det knakar, i ett annat mötte vi en föreståndare för en brödfabrik som efter 50 år lades ner i lilla Hökmark för att flytta till Umeå. Jag vill att vi bättre knyter ihop det nationella och det lokala.

Fikaträffarna med publiken kommer att fortsätta inför valet.

– Vi träffar 100-tals personer runt om i Sverige som ger oss synpunkter på vår bevakning, säger Anne Lagercrantz, och berättar vad mer de fått för feedback hittills:

– De tycker att vi är för negativa, att vi ger eländeskataloger. Även det jobbar vi med, vi ska självklart aldrig skönmåla, men vi måste också klara att skildra lösningar och framsteg.