Annons: Mediedagen 2019
Ola Sigvardsson, Allmänhetens pressombudsman (PO). Foto: Jonas Hellsén

PO om massfällningarna

I går fälldes åtta tidningar för att de i en publicering av ett TT-telegram brutit mot god publicistisk sed. PO Ola Sigvardsson tycker det är bekymmersamt att utgivarna, genom automatpubliceringar likt dessa, överlåter den pressetiska bedömningen till andra.

I går rapporterade Medievärlden att Pressens Opinionsnämnd klandrat Sydsvenskan, NSD, Metro, NT, Corren, Expressen, Aftonbladet och SvD för att tidningarna i en automatpublicering av ett TT-telegram pekat ut fel person för att ha utsatt en medarbetare för sexuella trakasserier.

Allmänhetens Pressombudsman (PO) Ola Sigvardsson kommenterar fällningarna:

– De är viktigt att understryka att tidningarna inte fälls på grund av publiceringsformen utan för att de har publicerat uppgifter som vi anser bryter mot god publicistisk sed. Men frågan om automatpublicering är av principiellt intresse eftersom utgivaren i praktiken överlåter den pressetiska bedömningen till någon annan – även om såväl det juridiska som det etiska ansvaret ligger kvar hos den ansvariga utgivaren.

Ola Sigvardsson tycker att tidningarna har anledning att fundera över om de i fortsättningen ska automatpublicera TT-telegram.

– Jag tycker att man bör se över rutinerna för publiceringarna av TT-telegram. Ett möjligt alternativ är att ha automatpublicering under vissa perioder, till exempel nattetid, medan det under andra tider finns någon som granskar materialet. Men det är förstås en kostnadsfråga.

I de fall TT skickar ut material som bedöms som extra känsligt medföljer en varning till redaktionerna, berättar Ola Sigvardsson.

– Vid sådana tillfällen menar jag att det är extra viktigt att det görs en förhandsgranskning.

Han hoppas att diskussionen dessa klander väckt kommer att bidra med något gott:

– Min förhoppning är att det här ska leda till en eftertanke hos redaktionerna och färre pressetiska övertramp.

Ola Sigvardsson berättar vidare att det i PO-PON:s historia finns flera exempel på hur tidningar – genom rättelser och förtydliganden – undsluppit klander.

– Ett snabbt, tydligt agerande kan absolut vara ett sätt att minska den publicistiska skadan, även om det inte räckte i de här fallen.

Läs mer om var och en av fällningarna på PO-PON:s hemsida.

 

Läs också

Åtta tidningar klandras för TT-telegram

PO: #metoo och TT-flöden viktigaste frågorna