Nyhetsmedierna lyfter Bonnier

Bonniers resultat minskade med 14 procent förra året. De enda affärsområden som ökar sina resultat är nyhetsmedierna inom Bonnier News samt Bonnier Broadcasting med TV 4 och C More.

Bonnier försämrade sitt rörelseresultat (EBITA) med 14 procent till 625 miljoner kronor. Omsättningen ökade med 1 procent till 25 740 miljoner kronor.

Det var bara två affärsområden som ökade sitt resultat: Bonnier News med Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri och HD-Sydsvenskan samt Bonnier Broadcasting med TV 4 och C More.

I bokslutskommunikén skriver vd Tomas Franzén att han vill lyfta fram några milstolpar:

”För det första att våra två svenska räckviddsmedier, TV4 och Expressen, båda ökar annonsintäkter och räckvidd. TV4 gör ett rekordår med en kraftig ökning av de digitala annonsintäkterna, samtidigt som även de linjära annonsintäkterna växer. Genom tillväxten i TV4 Play ökar man också sin totala räckvidd. Expressen tar marknadsandelar i räckvidd, sidvisningar och video och de digitala annonsintäkterna växer mer än tillräckligt för att kompensera för tappet i print.

För det andra att vi med kraft har lyckats bygga vidare på de digitala prenumerationstjänsterna hos Dagens Nyheter, Dagens industri och HD–Sydsvenskan. Efter ett år av snabb kundtillväxt hade vi vid årsskiftet i affärsområdet News nära 200 000 renodlat digitala prenumeranter. Det lämnar ett viktigt bidrag till News resultat och utgör ett extremt viktigt kvitto inför framtiden på att det finns en betalningsvilja för kvalitetsjournalistik hos vår publik. ”

Läs bokslutskommunikén här.