Anders Trapp.

Mittmedia tar upp kampen mot digitala avhopp

För att öka de digitala prenumeranterna måste avhoppen minska och för att lyckas med det måste användarna aktiveras mer. Viktiga verktyg för att klara det är ökad personalisering av innehållet.

För Mittmedia handlade 2017 om konvertering, att få in nya kunder till de digitala tjänsterna. Detta år kommer att handla lika mycket om att få ned churnen, alltså att minska avhoppen.

Målen är högt satta. Vid årsskiftet hade Mittmedia 50 000 digitala prenumeranter. Vid nästa årsskifte ska de vara 100 000. För att nå dit ska de få in 1 200 nya pluskunder per vecka.

Men lika viktigt är det att få ned avhoppen. För om man behåller nuvarande churn kommer Mittmedia om två år ha fler avhoppade än aktiva användare.

– Om vi minskar churnen med 15 procent hamnar den brytpunkten däremot långt fram i tiden, säger Anders Trapp som är produktägare på Mittmedia.

De avhoppade prenumeranterna är dessutom svårare att konvertera än de som aldrig har varit prenumeranter.

Ett av de effektivaste sätten att minska churnen är att öka aktiviteten bland användarna. Mittmedia följer därför hela tiden användarnas digitala aktivering de senaste 14 dagarna.

Under november/december var 50 procent av användarna aktiva varje eller varannan dag.

– Hela vårt arbetssätt i dag handlar om att göra saker för dessa 50 procent. För de övriga grupperna finns stora möjligheter med personalisering. Och ju färre dagar de är inne, desto färre möjligheter har vi att nå dem.

Som exempel nämner han att näringslivsintresserade nya pluskunder som inte loggat in på 14 dagar ska få en paketering av de senaste 14 dagarnas näringslivsnyheter när de loggar in.

Arbetet med personalisering av innehåll sker i tre steg:

1. Ämnen kunden är intresserad av.
2. Ämnen som de som bor nära kunden är intresserade av
3. En smart mix av de båda urvalen

– Ett exempel på Steg 2 kan vara en sporthändelse som drar iväg jättemycket i din stadsdel, då kan det vara bra att visa upp den för dig, säger Anders Trapp.

Ett mycket kraftfullt verktyg för Mittmedia i arbetet mot avhoppen har varit en karta som visar hushållens användning i realtid.

Läs mer om Mittmedias arbete mot avhoppen och vilka konkreta redskap de använder i Premiumintervjun Så jobbar Mittmedia med hyperlokal antichurn.