Sundsvalls DFF:s mittback Ida Markström vinner en nickduell.

Mittmedia och VK Media gör stor fotbollssatsning

De två mediehusen ska sända 60 matcher från Elitettan via sina plustjänster.

Förra året drog Mittmedia igång sin största livesportsatsning hittills. En satsning på direktsänd lokalfotboll. Bland annat visades omkring 15 matcher från Elitettan.

I år höjer mediekoncernen ambitionen ytterligare. Tillsammans med lokaltidningskollegan VK Media planerar man att sända 60 matcher från Elitettan. Satsningen beskrivs i ett pressmeddelande som ”en av 2018-års största satsningar på fotboll”. Följande har man kommit överens med Elitfotboll Dam om att sända:

  • Minst 60 direktsända matcher.
  • Webb-tv-program varje vecka.
  • Uppesittarkväll inför säsongen.
  • Videoblogg från flera av lagen i serien.
  • Försäsongsdokumentärer.
  • Livesänd prisceremoni efter säsongen.

Det är framför allt lagen inom Mittmedia och VK:s bevakningsområden, som KIF Örebro, Kvarnsvedens IK, Ljusdals IF, Sundsvalls DFF, Västerås BK 30 och Umeå IK, som kommer att prioriteras.

– Det här betyder att vi kan fortsätta att ge våra användare relevant och engagerande innehåll. Detta är en stor och viktig serie för många i vårt bevakningsområde. Extra roligt är det att vi för första gången gjort klart med en stor rättighet inom damidrotten, säger Mattias Wallström, ansvarig för sportens affärsutveckling på Mittmedia.

Så sent som i förra veckan presenterades ett annat samarbete mellan några av de mediehus som ingår i plusnätverket betalalliansen. Då gällde det en samsändning av rally-SM som Mittmedia, VK Media och Norran skulle göra.

Mattias Wallström berättar att publiken kan förvänta sig ännu fler samarbeten:

– Ja, många fler. Min dröm och vision är att vi ska fortsätta, och fortsätta – och fortsätta. Jag ser att vi tillsammans kan vara med och slåss om stora rättigheter.

Matcherna ingår i mediehusens plustjänster men går även att köpa styckvis.