Expressen ökade räckvidden

Orvesto Konsument

De sista fyra månaderna 2017 ökade Expressen räckvidden med 0,2 procent medan konkurrenten Aftonbladet tappade 6,8 procent, enligt Orvesto Konsument.

Orvesto Konsument 2017:3 visar ökningar för flera av de prenumererade morgontidningarna. Upplagan i år består dock av både vardagar och söndagar medan jämförelsesiffran från 2016 gäller enbart vardagar. Därför blir det inte helt rättvisande att jämföra siffrorna, men det är värt att notera att GP sticker ut som den enda morgontidning som trots det minskade sin räckvidd under perioden.

Kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen utvecklades olika, där Expressen ökade räckvidden marginellt medan Aftonbladet minskade. Även digitalt ökade Expressen räckvidden medan Aftonbladet minskade.

Bland gratistidningarna sticker Direktpress ut med sin ökning både totalt och i Stockholm medan Mitt i minskade räckvidden. Störst tapp av alla dagstidningar i mätningen hade Metro, vilket Sakari Pitkänen förutsåg i sin analys ”Gratistidningarna – vinnare och försvinnare som publicerades på Medievärlden Premium för två veckor sedan.