Expressen försämrade resultatet

Expressens resultat minskade med 12 procent till 37 miljoner kronor förra året. Däremot ökade omsättningen tack vare en stark digital ökning.

Omsättningen ökade marginellt till 1,2 miljarder kronorförra året. Printintäkterna minskade med 9 procent men de digitala intäkterna ökade med 22 procent vilket gav en ökning av de totala intäkterna.

Expressens totala annonsintäkter ökade under fjolåret, för femte året i rad.

Papperstidningens upplageminskning avstannade under slutet av 2017, vilket ledde till att papperstidningen då hade större intäkter än den hade under slutet av 2017, enligt Expressens pressmeddelande.

Resultatet minskade från 42 miljoner 2016 till 37 miljoner kronor 2017. Året innan hade det mer än halverats från 88 miljoner helåret 2015.

”Expressen gör ett mycket starkt resultat i en period av omfattande investeringar för att accelerera vår digitala tillväxt. Satsningarna har slagit väl ut på nästan samtliga fronter och den digitala tillväxten var tillräcklig för att öka totala intäkterna något, trots en minskande printaffär”, säger Expressens vd Anders Eriksson i pressmeddelandet.