Mats Edman i sin fotostudio. Foto: Mats Edman

Mats Edman startar fotostudio

Efter många år som mediechef, senast på Dagens Samhälle, sadlar Mats Edman nu om och blir fotograf.

Mats Edman har jobbat som chef inom Bonniers, Schibsted, MTG och Stampen och varit med och grundat Nyhetsbyrån Direkt och Ekonomi24.se. Han var chefredaktör Veckans Affärer, vd för Appelberg Publishing och senast publisher för Dagens Samhälle.

Nu har han tagit över en lokal i Hjorthagen som han ska göra om till fotostudio.

– Jag började fotografera när jag var 15, och har alltid velat jobba med bild. Problemet har varit att jobben är få och konkurrensen hård, så att jag har bedömt att det skulle vara för svårt att försörja sig. I dag har jag råd att ägna mig åt fotografi i den omfattning jag själv önskar.

Han ska framför allt ägna sig åt porträttfotografering; människor i alla åldrar, liksom kvalificerade pressbilder. Samt gärna göra reportagejobb för tidningar och webb.

– Jag vill bara göra något som jag tycker är kul, istället för att slita hund i den tagelskjorta som mediebranschen blivit.

Är det nya medieprojekt du planerade därmed lagt på is?

– Ja, vi började skissa på ett stort projekt som handlade om att bevaka den offentliga sektorn på ungefär samma sätt som Dagens Industri bevakar det privata. Men det krävde mycket kapital, många medarbetare och mer arbete än jag egentligen ville utsätta mig för.

Var det inte något som skulle vara någonstans “mellan DN och Avpixlat”?

– Nej, inte bokstavligen. Det var ju bara ett provokativt uttalande för att få till rubriker. Det är sådana klyschor som journalister går i gång på.

– Vår idé var att det redaktionella innehållet skulle viktas mer efter vad svenska folket, enligt opinionsmätningarna, tycker är de hetaste politiska frågorna. På stark uppgång var bland annat migrations- och invandringsrelaterade ämnen. I dag ser vi att dessa frågor är i absolut topp inför valet 2018. Det här såg vi komma redan 2015-2016, långt före den stora omsvängningen i migrationspolitiken och mediernas självrannsakan efter åratal av beröringsskräck.

Det låter som att du inte längre känner dig som en del av mediebranschen?

– Jag är över 60 år och har varit 40 år i mediebranschen. Jag kan skriva, räkna, analysera och tänka strategiskt. Men jag har inga planer på att komma tillbaka till ett mediechefsjobb.

Studion på Artemisgatan 15 är ett före detta cykelrum som de senaste 30 åren använts som syateljé av Bitte Palm. Just nu pågår viss renovering, men Mats Edman räknar med att verksamheten ska vara igång senast 1 februari.

– Jag får nära till jobbet. Det är bara 200 meter hemifrån, haha.