Landsortspressen mot strömmen 2017 – ökade investeringarna

Mediebyråbarometern

Landsortspressen gick starkt i december och helåret 2017 slutade på ett svagt plus, när Mediebyråbarometern summeras. Övriga printkategorier backade rejält.

Förra året innebar ett rekordår för de mediebyråförmedlade reklaminvesteringarna. De ökade med 3,7 procent till 14,4 miljarder kronor.

I december ökade mediebyråinvesteringarna med 14,7 procent. Landsortspressen gick bättre än snittet och ökade med 15,7 procent.

För övriga printkategorier var det dystra siffror: Investeringarna i storstadspress minskade med 16,4 procent och i kvällspress med hela 25,2 procent. För tidskrifterna var tappet 21,3 procent för populärpressen och 19,1 procent för fackpressen.

Även för helåret sticker landsortspressen ut med en ökning på 2,7 procent, medan storstadspressen tappade 20,3 procent och kvällspressen 18,9 procent. Även tidskrifterna backade rejält och printkategorin sammantaget minskade med 10,6 procent förra året. Det var en större minskning än 2016 när de minskade med 9 procent.

Radio var den kategori som ökade mest under 2017, och även bio, utomhus/trafikreklam, internet, tv och DR/Annonsblad ökade.

”Ökningen för landsortspress, om 15,7 procent, kan ses som lite oväntad. Kategorin är visserligen traditionellt stark under jul och har gått emot strömmen under 2017 jämfört med övriga printkategorier – men, en ökning av den här storleken har vi inte sett på länge. Då storstads- och kvällspress gjorde en mycket svag månad kan man sluta sig till att print fortfarande anses vara mycket effektiv runt om i landet, men att annonsörerna valde andra medietyper för sina julkampanjer i storstäderna”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.