Andreas Jennische. Foto: Sacharias Källdén

”Enkäter är en ädel och svår konst”

StockholmDirekts veckoenkäter berör och upprör. Webbchef Andreas Jennische berättar om arbetet med – och intresset för – veckoenkäterna, som den senaste tiden lett till ett par uppföljningar.

Förra veckan ställde StockholmDirekt frågan ”Vad gör dig nervös?” i sin enkät. En av dem som svarade var femtonåriga Maria Hatziharalambous. Hon sade att många saker gör henne nervös, bland annat föräldrar och killar. Men efter publiceringen kände Maria Hatziharalambous att att hon svarat fel – just på grund av nervositet. Hon hörde därför av sig till StockholmDirekt för att höra om hon fick förtydliga vad hon menade.

Andreas Jennische, webbchef på StockholmDirekt, är glad att Maria hörde av sig till tidningen:

– Att hon dessutom tackade ja till ännu en intervju, mycket fint gjord av reporter Jonna Claesson, och bjöd ännu mer på sig själv gjorde det hela ännu bättre. Att göra en artikel av det hela var en superidé som kom från vår redaktionschef Hampus Jarnlo om jag inte minns fel. Det går inte att läsa den utan att bli glad.

Han berättar att det händer att folk som svarat på enkäter återkommer och vill ändra eller lägga till något i sitt svar:

– Ja det har hänt att folk vill ändra sitt svar. Då har de ringt upp och bett att få tala med reporter som varit ute ”där och där vid den tiden” eftersom de sällan minns namn. Vilket är förståeligt. Ett enkätmöte går som regel fort.

Men vanligare än att vilja ändra och lägga till är nog att inte vilja vara med alls, säger Andreas Jennische:

– Det har hänt flera gånger som jag minns. Vissa gånger har det hänt före pressläggning och då är det bara till att gå ut och göra en ny. Andra gånger efter tryck och då är det inte mycket att göra. Enkäter är för oss fortfarande vanligast på papper.

Tidigare i höstas gjorde StockholmDirekt en uppföljning på ett enkätsvar som väckt starka reaktioner hos läsarna. Då var det 17-årige Robin Axner som hade svarat ”Sover, äter, spelar tv-spel och onanerar” på BotkyrkaDirekts enkätfråga ”Vad gör du på fritiden?”. En läsare upprördes så till den grad att han ringde Robins mamma.

En annan gång ledde veckans enkätintervju till att den tillfrågade gjorde ett konstverk av reportern.

Skulle du säga att enkäterna väcker mycket känslor hos era läsare?

– Det är svårt att veta. Den typen av enkät som Maria, 15, svarade på gör vi i våra papperstidningar varje vecka men det är sällan de ger reaktioner som når oss. Men det har hänt att ett bra enkätsvar, som sticker ut, är roligt eller otippat ärligt, delas på sociala medier.

– Jag är övertygad om att enkäter är mycket lästa. Själv läser jag alltid notiser och enkäter först när jag konsumerar papperstidningar. Det är ett mycket tilltalande format. Ett ansikte, några ord om var personer befinner sig i samhället, och en, två meningar. Det är nästan omöjligt att inte börja tänka på hur personen lät när hen gav svaret. Underbart.

Överlag är intresset för att svara på enkäter varierande men ofta stort, säger Andreas Jennische. Formatet är dock inte alltid lätt för en journalist:

– Enkäter är en ädel och mycket svår konst inom reporteryrket och det finns inga genvägar för att lyckas. Vissa har lätt för att gå fram till vem som helst och få den personen att förstå att det är viktigt och roligt att vara med. Andra tycker det är obehagligt, särskilt om man är ovan, säger Andreas Jennische och fortsätter:

– Vi har reportrar som är generellt svinduktiga på att göra enkäter! Det ger en hög svarsfrekvens. Men hur bra en reporter än är på att närma sig folk så är det ibland helt förgjort att få några svar. Jag tror att alla som jobbat som enkätreporter har haft en riktigt dålig upplevelse någon gång när en till synes liten del i tidningen tar flera timmar. Mycket handlar om frågan. Något kontroversiellt eller personligt avslöjande kan vara avskräckande för en del att svara på.