Brittisk tabloid stoppas på tåg efter kampanj

Flera brittiska tabloider är måltavlor för en crowdfundad kampanj som försöker påverka tidningarnas annonsörer. Idag meddelade Virgin att de stoppar försäljningen på sina tåg.

Kampanjgruppen ”Stop Funding Hate” har de senaste 28 dagarna samlat in 80 000 pund (cirka 900 000 svenska kronor) genom crowdfunding, vilket var mer än dubbelt så mycket som målet på 40 000 pund.

Gruppen försöker påverka de som annonserar i de brittiska tabloiderna The Sun, Daily Mail och Daily Express genom kampanjer i sociala medier. Med viss framgång, bland andra Lego och Body Shop har slutat annonsera i tidningarna.

Och i dag meddelade Virgin att de slutar sälja Daily Mail på sina tåg. Enligt Daily Mail handlar det bara om cirka 70 ex per dag, men det är ändå en symbolisk framgång för gruppen.

Virgin motiverar sitt beslut med att företagets personal protesterat mot att tidningen säljs på deras tåg, och att tidningen inte överenstämmer med företagets värderignar och varumärke.

Bakgrunden är tidningarnas allt hätskare ton mot invandrare och minoriteter. Kampanjgruppen ”Stop Funding Hate har nyligen genomfört en opinionsundersökning som visar att endast 5 procent anser att Sun påverkar samhället positivt medan 50 procent anser tidningen påverkar samhället negativt. För Daily Mail är siffrorna 10 procent / 38 procent.

Det är visserligen inte så mycket sämre än för vänstertabloiden Mirror på 7 / 41 procent, men den är inte en måltavla för kampanjen. ”Stop Funding Hate fokuserar på de brittiska publikationer varas diskriminerande bevakning har varit så extrem att det uppmärksammats av FN. Av både principiella och praktiska skäl har vi därför valt att fokusera på de tre tidningar som pekats ut av FN, vilket särskiljer dem från den övriga brittiska pressen”, förklarar en talesperson för gruppen sitt beslut.