Annons: Mediedagen 2019

”Branschen tvingas till nya förändringar”

Året som gått...

Den digitala prenumerationsaffären och strukturomvandlingen på reklammarknaden kommer att fortsätta påverka branschen och tvinga fram nya förändringar, spår Östgöta Medias publisher Anna Lindberg.

Vad var årets stora mediehändelse?

– Årets stora mediehändelse är utan tvekan #metoo som har ruskat om hela samhället och även mediebranschen. Dels för att tystnadskulturen inom hela den svenska arbetsmarknaden har kommit i fokus, dels för att detta har väckt så många publicistiska frågor.

– Vad var årets viktigaste publicering?

– Jag är ju av åsikten att de viktigaste publiceringarna är den dagliga rapporteringen – det är utifrån den våra användare och läsare bedömer om vår journalistik är viktig och relevant för dem. Enskilda publiceringar kan skaka om, men att varje dag troget och uthålligt leverera vass och underbyggd rapportering är vår viktigaste uppgift, som jag ser det. Lokalt har vi gjort ett antal publiceringar och gräv som jag är extra stolt över, vi har till exempel visat att ett kommunalt bolag gjort affärer med ett företag med kopplingar till ett kriminellt gäng, vi har kunnat berätta den egentliga orsaken till varför den före detta regiondirektören lämnade sitt jobb från en dag till en annan, bara för att nämna några. Om man ser nationellt tycker jag att avslöjandet om IT-skandalen på Transportstyrelsen är extra viktig, eftersom den visar på en aspekt av digitaliseringen som jag tror att det svenska samhället behöver bli mer uppmärksamt på.

Vad var sämst under året?

– Sämst under året är utvecklingen på reklammarknaden, där de företag som levererar fri och oberoende journalistik har svårt att utveckla annonsaffären. Det är naturligtvis glädjande att prenumerationsaffären har fått ett uppsving både nationellt och globalt, men omställningsprocessen är långt ifrån över.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen nästa år?

– Valet kommer såklart att påverka branschen i hög grad, det blir både spännande och utmanande, för såväl politik som journalistik. Den digitala prenumerationsaffären och strukturomvandlingen på reklammarknaden kommer också att fortsätta påverka branschen och tvinga fram nya förändringar.