SvD:s redaktionschef Maria Rimpi.

DN, SvD, SR och SVT går ihop mot falska nyheter

Inför valet planeras ett redaktionsöverskridande samarbete mellan flera medieaktörer som vill motverka spridningen av desinformation.

Genom initiativet hoppas medieaktörerna motverka desinformation och öka medvetenheten om källkritik. SvD:s redaktionschef Maria Rimpi berättar att gruppen inspirerats av flera internationella faktakollar.

– Det finns flera lyckade exempel på redaktioner som samarbetat kring faktagranskning på olika håll i Europa. Det ledde till att personerna i styrgruppen, som har stort förtroende för varandra, började diskutera om vi kan göra något liknande i Sverige.

Faktakollen ska dels undersöka påståenden från politiska makthavare, men också påståenden som fått spridning i sociala medier.

Hon ser flera fördelar med att gå ihop med andra medieaktörer för att motverka desinformation:

– Vi har sett hur falska påståenden och påhittade nyheter har fått stor spridning och påverkat val i andra länder. Att gå på djupet i ett påstående, och till exempel spåra originalkällor, är väldigt resurskrävande. Genom det här samarbetet kan fler väljare få tillgång till korrekt information.

Redaktionerna kommer att göra faktakollarna var för sig, men ska förhålla sig till gemensamma principer. Sedan samlas materialet, eller länkar till det, på en gemensam sajt som presenteras senare i vår.

– En projektgrupp ska titta på hur den ska se ut. Sedan ska vi ta fram ett antal riktlinjer för att säkerställa en bra faktakoll – och därefter ska vi genomföra gemensamma utbildningar på redaktionerna.

I dagsläget ingår Sveriges Television, Sveriges Radio, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet i samarbetsprojektet, men fler medieaktörer kommer att bjudas in.

– Vilka det kan bli tal om har vi inte specificerat, men man måste kunna skriva under på de här gemensamma riktlinjerna och vara beredd att göra egna faktakollar. I övrigt stänger vi inte dörren för någon.

Hur har det varit att samarbeta med aktörer som i andra situationer är konkurrenter?

– Det har varit roligt och fruktbart. Vi har lärt oss av varandra och våra olika synsätt. Det blir väldigt spännande möten mellan kommersiella medier och public service-medier.

Projektet finansieras främst av redaktionerna själva, men ett statligt stöd av Vinnova har gått till den tekniska utvecklingen.