Medieormen läggs ned

Sveriges Radios diskussionsblogg för journalistik och medieutveckling Medieormen läggs ned vid årsskiftet. "Beslutet kom väldigt hastigt", säger Cecilia Djurberg, redaktör för Medieormen.

Medieormen startades för sju år sedan på initiativ av SR:s dåvarande vd Mats Svegfors och SR:s nuvarande vd Cilla Bekö. Syftet var att starta en plattform för journalistik och medieutveckling. Men nu läggs Medieormen ned.

”Den journalistiska debatten är precis lika viktig nu som 2010 – inte minst nu när vi går in i ett valår. Men sedan 2010 har massor hänt, gamla arenor har försvunnit, nya arenor tillkommit – och tillkommer hela tiden. Jag upplever att det vi ville uppnå, en debatt och diskussion, om framtidens journalistik och styrka med det digitala och sociala för den som vill förnya nu finns där naturligt i vardagen. Medieormen i sin nuvarande form läggs ner vid årsskiftet. Den interaktiva boken kommer att finnas kvar som ett tidsdokument att läsa”, skriver Cilla Benkö i ett inlägg där hon förklarar beslutet.

Cecilia Djurberg, är redaktör för Medieormen, och var också med och startade plattformen. Även om hon anat att något var på gång kom beskedet om nedläggningen oväntat, berättar hon:

– Jag fick reda på att företaget inte vill ha kvar en debattsida om mediedebatten i stort för ett par veckor sedan. Det är ingen konflikt på något sätt, men beslutet kom väldigt hastigt, säger Cecilia Djurberg och fortsätter:

– Det är såklart tråkigt när någonting man arbetat med länge läggs ned. Samtidigt vill jag jobba med saker som det finns ett engagemang för hos företaget.

Hon berättar att mycket har förändrats sedan Medieormen startade för sju år sedan:

– Den stora allmänna diskussionen om mediefrågor fanns inte då. När vi startade gick branschen igenom stora förändringar och vi kände att det saknades en plattform där villkor och arbetssätt diskuterades.

Medieormen hör i dag till avdelningen digitala medier, men nu pågår en omorganisation och framåt vill företaget att en del av det som gjorts på Medieormen ska hamna under företagskommunikation:

– Jag tolkar det som att de inte vill ha kvar den externa debatten om journalistik och medieutveckling utan vill fortsätta driva intern diskussion från företagskommunikationshållet.

Cecilia Djurberg är ensam redaktör på Medieormen, men har arbetat nära en arbetsledare, en ansvarig utgivare och olika frilansskribenter.

Hur kommer du att minnas tiden på Medieormen?

– Det har varit som att få sju års betald kompetensutveckling samtidigt som medieutvecklingen pågått. Det har varit enormt lärorikt.