Landsortspressen stark under november

MEDIEBYRÅBAROMETERN

November var en stark reklammånad för dagspress landsort som gick fram 13,9 procent. Men sammantaget backade medieköpen under november.

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade med 5,3 procent i november sett till samma period i fjol.

Det stora undantaget var dagspress landsort som hade positiv tillväxt om 13,9 procent. Det fick bra också för radio, utomhusreklam, annonsblad och bio.

”Landsortspressen har hållit emot den breda nedgången inom print under hela 2017, och i november är kategorin den som växer starkast. Black Friday har säkerligen bidragit till ökningen, men också den räckvidd som landsortpress erbjuder lokalt”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Sämst gick det för dagspress storstad som backade med 18,2 procent. Även dagspress kväll, populärpress, TV, fackpress har det tufft.

Sammanlagt förmedlades medieinvesteringar under november för drygt 1,3 miljarder kronor.